X
تبلیغات
رایتل

ارزش غذایی باقلا و لبو

همان‌طور که در مطلب "غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی" گفتیم، خوردن این دو ماده غذایی می ‌تواند برای مصرف‌ کننده فوایدی به همراه داشته باشد، یعنی اگر در تهیه آنها نکاتی را در نظر داشته باشید، می ‌توانید یک میان وعده سالم را وارد برنامه غذایی خود کنید.

باقلا سبز

ارزش غذایی باقلا و لبو

همان‌طور که در مطلب "غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی" گفتیم، خوردن این دو ماده غذایی می ‌تواند برای مصرف‌ کننده فوایدی به همراه داشته باشد، یعنی اگر در تهیه آنها نکاتی را در نظر داشته باشید، می ‌توانید یک میان وعده سالم را وارد برنامه غذایی خود کنید.

باقلا سبز

باقلا

ابتدا از باقلا شروع می ‌کنیم. همه تصور می ‌کنند که این ماده غذایی ارزش تغذیه‌ای ندارد، در حالی که سخت در اشتباه هستند.

باقلا در خانواده حبوبات جای می ‌گیرد و به عنوان یکی از منابع غذایی فیبر و پروتئین شناخته شده است.

حتما می ‌دانید که سویا یکی از مواد غذایی پُر پروتئین است، البته از نوع گیاهی، به طوری که در هر 100 گرم از سویای خشک، 36 گرم پروتئین وجود دارد، در حالی که مطالعات نشان داده‌اند 100 گرم باقلا، حاوی 26 گرم پروتئین است و می ‌توان در مقایسه‌ای اثبات کرد که خوردن این ماده غذایی نیز به تامین پروتئین مورد نیاز بدن کمک می‌ کند. به این دلیل است که خوردن آن را به همراه برنج، به عنوان یک تکمیل ‌کننده پروتئین توصیه می ‌کنند، زیرا این ماده غذایی تمامی ‌اسیدهای آمینه ضروری بدن را ندارد و با ترکیب شدن با غلات می ‌تواند کامل شود.

علاوه بر پروتئین، کلسیم و پتاسیم این ماده غذایی نیز بالاست، به این ترتیب که در هر 100 گرم از آن 100 میلی‌گرم کلسیم و 109 میلی‌گرم پتاسیم دارد که می ‌تواند از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کرده و به کنترل فشار خون بالا کمک کند.

علاوه بر مواد یاد شده، این ماده غذایی در مقایسه با سایر حبوبات از لوبیا گرفته تا نخود و سویا، بیشترین فیبر غذایی را دارد، به این ترتیب که در هر 100 گرم از آن، 28 گرم فیبر وجود دارد.

دکتر مظهری درباره ارزش غذایی باقلا می ‌گوید: "این ماده غذایی در گروه بقولات جای می ‌گیرد و یک منبع مناسب پروتئین – انرژی محسوب و در صورتی که با پوست میل شود می ‌تواند به درمان یبوست کمک کند. اما تنها افراد مبتلا به "فاویسم" از خوردن این ماده غذایی و حتی بوییدن آن محروم هستند، زیرا موجب تشدید بیماری‌شان می‌ شود."

چغندر

اما کمی‌ هم درباره لبو یا چغندر:

خیلی‌ها فقط فکر می‌ کنند که چغندر قند بالایی دارد و خوردن آن در فصل سرما به یک عادت دیرینه باز می ‌گردد، در حالی که مطالعات نشان داده‌اند که این ماده غذایی فواید بسیاری دارد. به طوری که در شب یلدای ایرانیان، لبوی داغ را نیز به عنوان یکی از مواد غذایی ارزشمند تهیه و میل می‌ کردند.

از جمله فواید آن می ‌توان به کنترل فشار خون بالا اشاره کرد به این ترتیب که در هر 100 گرم از آن، 380 میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد که به کاهش فشار خون کمک می‌ کند.

به علاوه، در هر 100 گرم از آن، 36 کالری انرژی وجود دارد و فولات و کاروتن آن نیز بالاست.

همانطور که گفتیم فولات در لبو به مقدار فراوانی وجود دارد و در دوران بارداری به دلیل اهمیت این ماده مغذی خوردن این سبزی توصیه شده تا از بروز نواقص مادرزادی جلوگیری کند. از این رو، خوردن این سبزی در دوران بارداری یک عادت غذایی خوب به حساب می‌ آید.

چغندر پخته

از طرف دیگر، مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که رنگ ارغوانی چغندر به دلیل وجود ترکیبی به نام بتاسیانین است که خاصیت ضد سرطانی داشته و از بروز سرطان‌ها به خصوص سرطان کولون جلوگیری می ‌کند.

به علاوه، فیبر بالایی که در این سبزی وجود دارد، کاهنده چربی خون شناخته شده، به طوری که مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مرتب آن 30 درصد کلسترول و 40 درصد تری‌گلیسرید را کاهش می‌ دهد و به میزان قابل توجهی افزایش‌ دهنده کلسترول خوب است و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می ‌کند.

سارا حسنلو

*مطالب مرتبط:

روش صحیح انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز

چه نکاتی را در خرید و نگهداری سبزیجات رعایت کنیم؟

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد