X
تبلیغات
نماشا
رایتل

املت مکزیکی
غذایی مناسب برای زخم معده
مواد لازم:

فلفل دلمه رنگی، نگینی خرد شده: نصف پیمانه

هویج: 1 عدد متوسط

قارچ خرد شده: نصف پیمانه

پیاز خرد شده: نصف پیمانه

تخم‌مرغ کامل: 4 عدد

سفیده تخم مرغ: 4 عدد
شیر: یک چهارم پیمانه
پنیر چدار رنده شده: نصف پیمانه
سس گوجه فرنگی: 2 قاشق غذا خوری
روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه: برای تهیه املت مکزیکی ابتدا هویج را شسته و بگذارید تا کمی آب‌پز شود. سپس آن را نگینی خرد کنید. در یک تابه نچسب 1 قاشق غذا‌خوری روغن زیتون بریزید و پیاز را در آن تفت دهید. بعد از این‌که پیاز کمی سبک شد، سپس قارچ را به آن اضافه کنید و بگذارید کمی تفت بخورد. در آخر فلفل‌ها را نیز اضافه کنید و آن‌را از روی حرارت بردارید.

در ظرف مناسب دیگری تخم‌مرغ‌ها، سفیده و شیر و کمی نمک را با هم مخلوط کنید و با همزن خوب بزنید تا کاملا پف کند. سپس یک تابه نچسب را روی حرارت ملایم بگذارید و یک قاشق باقیمانده از روغن زیتون را در آن بریزید. تخم‌مرغ‌ها را در آن بریزید و در ظرف را ببندید تا یک سمت آن بپزد. سپس آن‌را برش بزنید و به سمت دیگر برگردانید و از مواد حاضر شده و پنیر چدار رنده شده روی یک سمت هر برش بریزید و آن‌را روی خودش تا کنید. سپس در ظرف را حدود 3 دقیقه ببندید تا پنیر آن آب شود. سپس با سس گوجه فرنگی آن‌را تزیین و میل کنید.

نکات تغذیه‌ای

با احتساب مقادیر فوق، این غذا شامل 4 پرس است که هر پرس 300 کالری انرژی دارد. املت مکزیکی غذایی سرشار از ویتامین C،A،D و کلسیم و مقادیر مناسبی فیبر غذایی و آهن است و در تهیه آن از تمام گروه‌های غذایی استفاده می‌شود.

فلفل در میان سبزیجات منبع سرشار بتا کاروتن، ویتامینC و بیوفلاونیدن است که از آنتی‌اکسیدان‌های قوی به شمار می‌آید، در پیشگیری از انواع سرطان‌ها پیشگام هستند و سلول‌های بدن شما را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. فلفل دلمه‌ای قرمز رنگ علاوه بر ویتامینC دارای آنتی‌اکسیدانی دیگر نیز هست به نام لیکوپن که در پیشگیری از سرطان پروستات و مثانه موثر است. یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های فلفل، کپسایسین نام دارد که سبب کاهش درجه حرارت بدن می‌شود و در کاهش تب موثر است. همین‌طور خواص ضد باکتری و ضدعفونی کننده نیز دارد. کپساسین با افزایش جریان خون معده سبب افزایش میزان موکوس مخاط معده می‌شود. موکوس در واقع به صورت یک لایه محافظ عمل می‌کند و مانعی در برابر آسیب حاصل از اسید ترشح شده معده برای دیواره آن به وجود می‌آورد.

در 100 گرم فلفل دلمه‌ای 140میلی گرم ویتامینC و 175 میلی‌گرم بتاکاروتن وجود دارد. مقادیر فراوان ویتامین C که در فلفل‌ دلمه‌ای سبز رنگ به مراتب بیشتر است، باعث می‌شود درمانی برای سرماخوردگی محسوب شود. استفاده از آن هم علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد و دوره آن را کوتاه‌تر می‌کند. قارچ با داشتن مقدار قابل توجهی ویتامینD می‌تواند سبب تحکیم استخوان‌ها شود. بویژه در روزهای سرد زمستان که پوست ما کمتر در معرض نور خورشید است و نمی‌تواند به میزان کافی ویتامینD از نور حیات‌بخش خورشید بسازد، باید ویتامینD از مواد غذایی تامین شود. ویتامین D سبب می‌شود کلسیم از راه گوارش جذب شود و در استخوان‌ها استفاده و ذخیره گردد. مصرف همزمان قارچ با شیر و پنیر در املت مکزیکی بخوبی شما را به این هدف می‌رساند.

لادن هومند


نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد