X
تبلیغات
نماشا
رایتل
نکاتی مهم هنگام مصرف چای ۱۳۸۶/۱۱/۲۴
نکته‌ بسیار با اهمیت در مقایسه‌ قهوه و چای این است ...

نکته‌ بسیار با اهمیت در مقایسه‌ قهوه و چای این است که با وجود دو برابر بودن میزان کافئین چای خشک نسبت به پودر قهوه، به‌سبب میزان مصرف بیشتر قهوه از نظر وزنی نسبت به چای، کافئین مصرفی توسط قهوه بیشتر از چای است. به همین علت محدودیت مصرف قهوه از چای بیشتر است.

نکته‌ با اهمیت دیگر میزان مصرف چای در زنان باردار است.حداکثر میزان مصرف کافئین در روز برای زنان باردار  300 میلی ‌گرم است که این مقدار معادل حدود 5 لیوان چای در روز است.

آیا خوردن چای بعد از صرف غذا سبب از بین بردن آهن آن می ‌شود؟ و آیا باید مدت زمانی بعد از صرف غذا چای خورد؟

از نظر علمی چای دارای ترکیباتی به ‌نام «تانن» است که مزه‌ تلخ چای را ایجاد می‌کند. تانن‌ها با آهن، رسوب ایجاد می‌‌کنند و این رسوب به علت درشتی ملکول و سنگینی، غیر قابل جذب است. بنابراین ، در صورتی که غذای مصرفی دارای آهن است اگر بلافاصله بعد از آن چای پررنگ به مقدار زیاد مصرف شود، از جذب آهن  آن جلوگیری می‌کند. بهتر است از چای کم ‌رنگ به میزان کم و با اندکی زمان پس از صرف غذا، مصرف کرد.

میزان مصرف چای

چای جزو گیاهان خوراکی طبقه ‌بندی شده است که مصرف متعادل آن عارضه جانبی ندارد؛ ولی به ‌علت داشتن کافئین که ممکن است تا 4 درصد وزن چای را تشکیل دهد، مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارضی را به ‌دنبال داشته باشد. این عوارض اکثرا مربوط به کافئین است . به سبب متغیر بودن درصد کافئین در انواع چای نمی ‌توان عدد خاصی را برای حداکثر میزان مصرف چای در دنیا ذکر کرد. مثلا بر اساس گزارشی ، خانمی که روزانه 65 گرم چای (چای خشک) را به مدت 5 سال مصرف کرده بود، دچار عوارض کبدی شد. البته این میزان مصرف، بیش از ده برابر مصرف چای در افراد ایرانی است.

به‌طور کلی مصرف چای در حد متعادل ، عوارض جانبی ندارد و فواید بسیاری را بر بدن دارد.

دکتر محمد صالحی سورمقی- دکترای تخصصی فارماکولوژی (داروشناسی)

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران

 

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد