پرتال -اخبار و آگهی استخدام و دانشگاه

این سایت وابسته به هیچ سازمانی نیست

پرتال -اخبار و آگهی استخدام و دانشگاه

این سایت وابسته به هیچ سازمانی نیست

آشنایی با ژاپن

آشنایی با ژاپن


آسیا- همشهری آنلاین:
کشور ژاپن مجموعه بیش از سه هزار جزیره در شرق چین، در اقیانوس آرام است که دومین اقتصاد برتر جهان را دارد.

ژاپنی‌ها کشورشان را نیپون کوکو خطاب می‌کنند که به معنی خاستگاه خورشید است. در حقیقت این کشور شرقی‌ترین کشور جهان (بدون در نظر گرفتن خاک قطب) است.

این کشور با کشورهای چین، کره جنوبی و کره شمالی و روسیه از طریق اقیانوس آرام همسایه است. هرچند این کشور از تعداد زیادی جزیه تشکیل شده است اما بزرگترین جزایر آن «هونشو»، «هوکائیدو» و «شیکوکو» در مجموع 97 درصد از خشکی‌های آن را تشکیل می‌دهند.

این کشور مجمع‌الجزایر کوه‌های زیادی دارند که تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنها آتشفشانی هستند. به عنوان نمونه کوه فوجی که بلندترین کوه این کشور است که آتشفشان است.

در عین حال ژاپن کشوری زلزله‌خیز است و سالانه در حدود یک هزار و 500 لرزش زمین در آن روی می‌دهد. به همین دلیل دانش ژاپنی‌ها در مورد زلزله بسیار زیاد است.

با جمعیتی در حدود 128 میلیون نفر، ژاپن دهمین کشور جهان از نظر جمعیت است. مطالعات باستان‌شناسی نشان می‌دهد از دوران پساپارینه سنگی انسان‌ها در جزایر ژاپن زندگی می‌کردند.

بر اساس دانشنامه اینترنتی ویکی‌پدیا، ژاپن یکی از قدرت‌های اصلی اقتصادی جهان است و دومین اقتصاد بزرگ جهان را از نظر تولید ناخالص داخلی دارد. این کشور عضو سازمان ملل متحد، G8، G4 و APEC است.

ژاپن پنجمین بودجه دفاعی جهان را دارد و چهارمین کشور صادرکننده در جهان و ششمین کشور بزرگ وارد کننده است.

در جنگ جهانی اول، ژاپن از متفقین بود و در جنگ جهانی دوم با متفقین می‌جنگید. پس از جنگی درازمدت در اقیانوس آرام، ژاپن بیشتر متصرفات خود را از دست داد و در انتها پس از فروافتادن بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی، ژاپن بدون قید و شرط تسلیم شد.

پس از اشغال توسط آمریکا، با یک برنامه پیگیر توسعه صنعتی به رشد اقتصادی چشمگیری دست یافت و به یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا بدل شد.

سیاست در ژاپن

کشور ژاپن یک کشور امپراتوری است که در حقیقت نخست‌وزیر آن را اداره می‌کند. با این حال امپراتور به عنوان رئیس کشور در مناسبت‌های سیاسی تاثیرگذار است. در حال حاضر امپراتور ژاپن آکی‌هیتو است.

نهاد قانون‌گذار در ژاپن شورای ملی و مجلس مشاوران(سنا) است. شورای ملی ژاپن 480 عضو دارد که با رای مردم برای دوره‌های چهار ساله انتخاب می‌شوند.

اعضای مجلس مشاوران 242 نفر هستند که با رای مردم برای دوره‌ای شش ساله انتخاب می‌شوند.

نخست‌وزیر ژاپن رئیس دولت در ژاپن است که حکمش به وسیله امپراتور تنفیذ می‌شود.

اقتصاد در ژاپن

به دلیل کوهستانی و آتشفشانی بودن، ژاپن منابع طبیعی اندکی دارد با این حال توانسته است در سال 2006 میلادی تولید ناخالص داخلی این کشور 4.218 تریلیون دلار بود و پس از آمریکا بیشترین تولید ناخالص داخلی را در جهان داشت.

1.5 درصد از این تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش کشاورزی، 25.6 درصد مربوط به بخش صنعت و 73 درصد مربوط به بخش خدمات بود.

نیروی کار این کشور را 66.57 میلیون نفر تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در این کشور 4.1 درصد است. نرخ تورم در این کشور صنعتی 0.2 درصد است.

در بخش صنایع ژاپن به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در زمینه تولید اتومبیل، تجهیزات الکترونیکی، ماشین ابزار، فولاد و فلزات غیرآهنی، کشتی‌سازی، صنایع شیمیایی و نساجی و نیز صنایع غذایی فرآوری شده محسوب می‌شود. این کشور دارای چندین شرکت بین‌المللی با مارک‌های معتبری همچون تویوتا، هوندا، سونی، نیسان، سیتی زن است.

صادرات بخش عمده‌ای از درآمدهای اقتصادی ژاپن را تشکیل می‌دهد و شامل تجهیزات حمل‌و‌نقل، لوزام موتوری، تجهیزات الکتریکی، ‌مواد شیمیایی و مواد نیمه رسانا است.

مهمترین شرکای تجاری این کشور را آمریکا با 22 درصد، چین با 14.3 درصد، کره جنوبی با 7.8 درصد، تایوان با 6.8 درصد و هنگ‌کنگ با 5.6 درصد تشکیل می‌دهند.

واردات ژاپن شامل تجهیزات و ماشین‌آلات، سوخت، مواد غذایی، مواد شیمیایی، منسوجات و مواد اولیه است و شرکای ژاپن در این زمینه چین با 20.5 درصد، آمریکا با 12 درصد، عربستان سعودی با 6.4 درصد، امارات متحده عربی با 5.5 درصد، استرالیا با 4.8 درصد، کره جنوبی با 4.7 درصد و اندونزی 4.2 درصد است.

مردم ژاپن

میانگین سنی مردم ژاپن 43.5 سال است. در عین حال رشد جمعیت آن منفی است. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود اگر اوضاع به همین روال پیش رود جمعیت ژاپن در آینده‌ای نه چندان دور مسن خواهد بود. امید به زندگی در این کشور 82.02 سال است.

98.5 درصد مردم این کشور را ژاپنی‌ها، 0.5 درصد را کرهای‌ها، 0.4 درصد را چینی‌ها و 0.7 را بقیه ملیت‌ها تشکیل می‌دهند. بودایی‌ها و شینتوها 84 درصد مردم این کشور را تشکیل می‌دهند و بقیه ادیان و مذاهب جمعیتی در حدود 16 درصد این کشور را در بر می‌گیرند.

در ژاپن رسوم و سنن بسیار مهم هستند و به آسانی تغییر نمی‌کنند. به همین دلیل زنان برای ورود به دنیای کار و نیز کسب حقوق مساوی دوران سختی را پشت سر گذاشته‌اند.[فرهنگ، سیاست و زندگی در ژاپن]

در ژاپن سیاستمداران زن نادرند و تنها پنج درصد کرسی‌های قانون‌گذاری در دست زنان است. حدود 40 درصد زنان ژاپنی بیرون از خانه کار می‌کنند و اغلب آنها تکنیسین فروشنده یا کارگران رده پایین هستند.

حدود ۳۰ درصد از زنان ژاپنی تحصیلات دانشگاهی دارند که از این میان اغلب آنها کسانی هستند که دوره دو ساله علوم مذهبی را گذرانده‌اند.

ارتباطات در ژاپن

از نظر ارتباطی ژاپن جزو کشورهای پیشرفته به شما می‌رود. در ژاپن 55.155 میلیون خط تلفن ثابت وجود دارد و 101.7 میلیون خط تلفن همراه.[آشنایی با سازمان رادیو و تلویزیون ملی ژاپن (NHK)]

بر اساس آمارهای سال 1999 میلادی 211 ایستگاه تلویزیونی در این کشور وجود دارد.[شبکه انگلیسی‌زبان بین‌المللی ژاپن راه‌اندازی شد]

در سال 2007 میلادی میزبانان اینترنتی در این کشور رقمی در حدود 33.333 میلیون را تشکیل دادند و تعداد کاربران اینترنت در ژاپن 87.54 میلیون نفر بود.

ژاپن در یک نگاهمساحت 377،873 کیلومتر مربع
جمعیت 127،433،494 نفر
پایتخت توکیو
واحد پول ین
دامنه اینترنتی jp.
پیش شماره 81+

مطالب مرتبط
زندگینامه: کونوسوکی ماتسوشیتا (1894-1989)
حمایت دوباره ژاپن از عملیات آمریکایی
ژاپن ریاست گروه 8 را بر عهده گرفت
مناقشه ارضی چین و ژاپن ادامه دارد
مذاکرات سران چین و ژاپن آغاز شد


مجموعه ۵ زنگ زیبا و با کیفیت مخصوص زنگ موبایل و با فرمت Mp3

مجموعه ۵ زنگ زیبا و با کیفیت مخصوص زنگ موبایل و با فرمت
Mp3




فرمت:Mp3

حجم:۱,۹۷ mb


دانلود

رمز فایل:www.onlydownload.ir


اس ام اس تبریک روز معلم

مجموعه اس ام اس تبریک روز معلم شامل اس ام اس های جدید و زیبا تبریک روز معلم می باشد.که





ای معلم تو را سپاس : ای آغاز بی پایان ، ای وجود بی کران ، تو را سپاس .ای والا مقام ، ای فراتر از کلام، تورا سپاس. ای که همچون باران بر کویر خشک اندیشه ام باریدی

روزت مبارک

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

معلم هدفت عشق است و ایثار

هزاران خفته از عشق تو بیدار

روزت مبارک

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

s اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز معلم

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز معلم پیامک تبریک روز معلم

با یاد معلم شهید ، استاد مرتضی مطهری روز معلم را گرامی می داریم .

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز معلم پیامک تبریک روز معلم

روز معلم یادآور شکوه و عظمت زنان و مردان پاکباخته ای است که در طول تاریخ در عرصه ی تعلیم و تربیت زیباترین جلوه های عشق و ایثار را به نمایش گذاشته اند .

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز معلم پیامک تبریک روز معلم

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

معلمی شغل نیست . عشق است . ذوق است .ایثار و فداکاریست . اگر به عنوان شغل به آن می نگری رهایش ساز و اگر عشق توست ، بر تو مبارک باد .

استاد شهید ، مرتضی مطهری

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز معلم پیامک تبریک روز معلم

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

اگر کسی بتواند معلم خوبی باشد ، خیانت کرده است اگر به کار خوب دیگری بپردازد . چرا که معلمی مقام پیغمبری و تعلیم مقام خدایی است .

معلم شهید ، دکتر شریعتی

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز معلم پیامک تبریک روز معلم

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

یاد و خاطره قافله سالار معلمان شهید ؛ فیلسوف فرزانه آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم گرامی و جاودانه باد

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز معلم پیامک تبریک روز معلم

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

دیروز میگفتم :

مشقهایم را خط بزن … مرا مزن

روی تخته خط بکش … گوشم را مکش

مهر را در دلم جاری بکن … جریمه مکن

هر چه تکلیف میخواهی بگیر … امتحان سخت مگیر

اما کنون ..

مرا بزن … گوشم را بکش .. جریمه بکن .. امتحان سخت بگیر
مرا یک لحظه به دوران خوب مدرسه باز گردان

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

وزیر اموزش و پرورش اعلام کرد:
معلمینی که چون شمع می سوزند
تا پایان سال ۸۸ گازسوز خواهند شد

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

یادمه روز معلم در روی تخته سیاه کلاس نوشته بود:
معلم مانند شمعی است که می سوزد و دود میکنه

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

معلم اضیظم

عذ اینکه به من خاندن و نوشطن عاموخطی حذار بار اضط ممنونم !

روظط مبارک

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

تو ستاره پردازی ستاره هارا نقش میبندی جلا میدهی
و در آسمان زندگی رها میکنی
و من ستاره ی کم سوی دست نشانده ی تو ام ای معلم
مرا روشن ترین ستاره ی عالم کن

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
وقتی معلم پرسید عشق چند بخشه؟
گفتم: یه بخشه ،
اما حالا که برزگ شدم فهمیدم عشق سه بخشه ۱
-عطش دیدن تو۲- شوق با تو بودن ۳-اندوه بی تو بودن

معلم عزیزم روزت مبارک

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

روزهای اول تحصیل درمکتب عشق مدام با خودم مرور میکردم
عشق یعنی حاصل جمع دل عاشق ومعشوق.
عشق یعنی ضرب در ضربان یار.
کاش ازعشقم درپرانتزنگهداری میکردم
افسوس که دیر شده ودرعاشقی مشروط شدم

روزت مبارک

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

sms اس ام اس روز معلم پیام تبریک روز معلم پیامک تبریک روز معلم

شعر برای روز معلم

آنکه نقاش است و نقشی ساخته

با قلـــــــم طرح نویی انداخته

در مسیر واژه های دوستــــــــی

سطر سطــری زآشنایی داشته

آنکه چون اسطوره های پارســی

عین ولامی را به میم افراشته

هم ردیف انبیاء و عارفـــــــــــان

پوششی بر جـــــهل جاهل بافته

آنکه آهنگ و کلامی دل ربــا

از یرای درس خـــــــــود آراسته

چشمه های معرفت جوشــــد ز او
دانشی از حد فزون انبـــــــاشته

لحظه هایش پر شده از خـاطرات

خاطراتی که زدل جان باخـــته

هرچه از عطرش ببویم کم بود

او گلستان ها ز گل ها کاشته

آنکه معمار است و الگوی همه

لاله ای بر قلب خود بگذاشته

با سلاح علم در راه مـــــــــــــراد

چون جلوداران به کفران تاخته

آن معلّم آن مرّبی آن که او

از فنونش عالمی پرداختــــــــه

او عزیز است و مقامش پاس دار

چونکه یزدان نام او بنگاشته

عارف آن باشد که چون قطعه زمین
هرکسی او را لگد انداخته

یعنی از زهد و کلام و علم او

ذره ای از دانشش برداشته

شعر خانم امامی به مناسبت روز معلم

اسم من گم شده است.

توی دفترچه ی پر حجم زمان

دیرگاهی است

فراموش شدم.

اسم من گم شده است

لا به لای ورق کهنه ی آن لایحه ها

زیر آن بند غریب

پشت انبوهی از آن شرط و شروط

لای آن تبصره ها

اسم من گم شده است

در تریبون معلق شده سخت سکوت

حق من گم شده است.

زنگ انشاء

کسی انگار نمی خواست معلم بشود

شان من گم شده است

شان من نیست بنالم

شان من نیست بگویم

زتهی ، ز نبود

یا از این زخم کبود

لیک

رنگ رخساره گواهی دهد از سر درون

از همه رنج فزون.

اسم من گم شده است

نردبانی شده ام

صاف به دیوار ترقی

تا که این نسل و ان نسل

پای بر پله ی من

سوی فردا بروند

و غریبانه فراموش شوم

اسم من گم شده است


منبع
فقط دانلود

اعلام شرایط مشمولان نظام وظیفه برای شرکت در آزمون سراسری سال جار

اعلام شرایط مشمولان نظام وظیفه برای شرکت در آزمون سراسری سال جاری

اعلام شرایط مشمولان نظام وظیفه برای شرکت در آزمون سراسری سال جاری
گروه ناجـــــــــا- سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی شرایط مشمولان نظام وظیفه برای شرکت در آزمون سراسری سال 89-88 را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، متولدین سال 1370 که دیپلم فنی و حرفه ای - ‏کارو دانش و یا پیش دانشگاهی را تا مهرماه سال 88 به شکل حضوری و یا غیر حضوری اخذ کرده باشند، مشمولان متولد سال 1369 که دیپلم فنی و حرفه ای - کارو دانش و یا پیش دانشگاهی را به شکل حضوری اخذ کرده باشند، متولدین نیمه دوم سال 1368 که دارای دیپلم فنی و حرفه ای - کارو دانش و یا پیش دانشگاهی هستند و در آزمون ورودی سال 88-87 پذیرفته نشده اند، می توانند با دریافت برگه اعزام تاریخ اعزام خودشان را تا تاریخ 18/7/88 تمدید کنند.
همچنین مشمولان متولد سالهای قبل از 68 با رعایت شرایط سنی حداکثر 24 سال سن که تا اول مهرماه سال 88 دوره پیش دانشگاهی را به صورت حضوری اخذ می کنند نیز شامل همین قانون می شوند .

یادآور می شود، حداکثر سن برای دارندگان دیپلم کارودانش و فنی و حرفه ای 22 سال تمام است.
مشمولان دارنده برگه اعزام به خدمت بدون غیبت که موعد اعزام آنها پس از تاریخ آزمون سراسری 89-88 باشد و مشمولان دانشجوی ورودی سال 86 به بعد که با اخذ معافیت تحصیلی در دانشگاه هستند و از زمان ثبت نام کمتر از 4 نیمسال را سپری کرده اند در صورت شرکت در آزمون و قبولی در رشته یا دانشگاه بهتر مجاز هستند که از رشته یا دانشگاه قبلی انصراف داده و در رشته یا دانشگاه جدید تحصیل خود را ادامه دهند.
همچنین متولدین سالهای 1366-1367-1368 که در موسسات آموزش عالی سال 88-87 پذیرفته شده اند در صورت اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دیپلم (کاردانش – فنی و حرفه ای ) به صورت حضوری در دی ماه 1386 و خرداد ماه و شهریور ماه 1387 که مورد تائید آموزش و پرورش باشد، ثبت نام و شروع به تحصیل از مهرماه 87 در موسسات آموزش عالی بلامانع خواهد بود .

ضمناً دانشجویان انصرافی و اخراجی در شمول مقررات فوق نیستند
منبع
گروه خدماتی مهر
pakjavan


شهرداریها سه ماهه دوم سال جاری نیرو جذب می کنند

شهرداریها سه ماهه دوم سال جاری نیرو جذب می کنند

مدیرکل تشکیلات و نیروی انسانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور از ارایه نشدن به موقع اطلاعات مورد نیاز برای جذب نیرو در شهرداری ها خبر داد و گفت: بر این اساس، شهرداری ها در سه ماهه دوم سال جاری نیروی انسانی مورد نیاز خود را جذب می کنند.
"محسن کوشش تبار" روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود:پیش از این قرار بود جذب نیرو برای پست های کارشناسی در شهرداریهای کشور در سه ماهه اول امسال انجام شود که بنابه درخواست استانها و با توجه به حجم بالای اطلاعات مورد نیاز و عملیات اجرای این فرآیند این تغییر ایجاد شد.
وی تصریح کرد: فرآیند جذب نیرو در شاکله اصلاح شده ساختار اداری شهرداریها موضوعی بود که از طریق سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور پس از ارتقاء سطح پست های کارشناسی در شهرداریها از 5 درصد به 65 درصد در دستور کار قرار گرفت.
کوشش تبار اظهار داشت: در سه سال اخیر با برنامه دراز مدت این سازمان بهبود اضطراری به عنوان هدف تعریف شده برای اصلاح کمی و کیفی منابع انسانی شهرداریها با تغییر ساختار اداری شهرداریها و سازمان های وابسته آغاز شد.
وی تاکید کرد: تغییر ساختار اداری برای 20 سازمان وابسته به شهرداریها براساس الگوهای مدون همچنان در حال شکل گیری است.
وی گفت: گام دوم در این ارتباط تبدیل وضع مستخدمین موقتی بود که به طور میانگین 18 سال سابقه کار در شهرداریها داشته ولی همچنان بلاتکلیف بودند که در این میان تکلیف نیروهایی که دارای مجوز قانونی برای استخدام بودند، روشن شد.
کوشش تبار افزود: در یک سال و نیم اخیر تکلیف مستخدمین 29 استان کشور به غیر از تهران مشخص شد و حدود چهار هزار و 500 نفر از این افراد که دارای مجوزهای قانونی و شرایط جذب بودند،به صورت پیمانی و یا رسمی ‌استخدام آنها در پست های کارشناسی شهردایها انجام شد.
وی با اشاره به اینکه با ایجاد تغییر در پست های شهرداریها براساس آزمون باید 65 درصد نیروی کارشناس جذب شود، یادآور شد: در حال حاضر تنها 10 درصد نیروهای شاغل در شهرداریها دارای مدرک تحصیلی کاردانی به بالا هستند.
مدیرکل تشکیلات و نیروی انسانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اظهار داشت: در فرآیند جذب نیرو در شهرداریها نیروهای شاغل حذف نمی شوند و افرادی که دارای مدارک تحصیلی کاردانی به بالا هستند می توانند از طریق سیر مراحل قانونی و داشتن شرایط به استخدام شهرداریها در آیند.
کوشش تبار گفت: با توجه به اینکه فرآیند جذب نیرو در شهرداریها نیاز به انجام بررسی کارشناسی دقیق و جمع آوری اطلاعات از سوی استانها دارد بنابراین تعویق زمان ثبت نام و برگزاری آزمون بدلیل درخواست استانها انجام شده تا فرصت بیشتری برای جمع آوری اطلاعات از وضعیت نیروی انسانی مورد نیاز در شهرداریها ارایه کنند.
وی خاطر نشان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده همه 30 استان و یک هزار و 68 شهرداری کشور در این خصوص درگیر این فرآیند بزرگ که در نوع خود بی نظیر است بوده و همزمان سازمان نیز برای برگزاری هر چه بهتر فرآیند جذب نیرو تعامل بسیاری خوبی با مراجع ذیصلاح دارد.
مدیرکل تشکیلات و نیروی انسانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور یادآور شد: پست های در نظر گرفته شده برای شهرداریها در حال حاضر براساس جذب نیروی انسانی با هدف ارتقای سطح علمی و کارشناسی شهرداریها برنامه ریزی شده و صرفا نیروی کارشناس جذب می شوند.
کوشش تبار گفت: به طور منطقی با توجه به اینکه نیروهای شاغل در شهرداریها دارای تجربه مناسب در حوزه مدیریت شهری بوده و دوره های آموزشی مربوطه را نیر گذرانده اند، تلاش می کنیم جذب نیرو از این میان و از طریق سیر مراحل قانونی باشد تا این ظرفیت و پتانسیل
هدر نرود.
وی افزود: با تغییر ساختار اداری شهرداریها امور اجرایی و تصدی گری از بدنه شهرداریها حذف شده و نیروهای کارگری تبدیل به پست های کارشناسی مشخص شدند که با خاتمه کار یک کارگر پست منصوبی وی نیز حذف می شود.
وی خاطر نشان کرد: تمهیداتی اندیشیده شده تا نیروهای کارگری موجود در شهرداریها باز خریدخدمت شده و با تشکیل تعاونی هایی که در امور اجرایی فعالیت می کنند، به این تعاونی ها جذب و همچنان کمک حال شهرداریها در انجام امور اجرایی باشند.
وی تاکید کرد: با این حساب ماموریت اصلی شهرداریها برنامه ریزی، هدایت، پشتیبانی و نظارت بر فعالیت های اجرایی و مدیریت شهری خواهد بود.
١٢:٢٨

١٣/٠٢/١٣٨٨
منبع بازار کار

مدیریت صنعتی


img/daneshnameh_up/b/bf/omodisani.jpg


مقدمه


دوره کارشناسی مدیریت صنعتی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کارخانه ها،موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت است.




سطوح رشته


ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
1 آزاد- الیگودرز
*

2 آزاد- اهواز *


3 آزاد- تبریز

*
4 آزاد- تربت جام
*

5 آزاد- تفرش
*

6 آزاد- تهران مرکزی

*
7 آزاد- خمین
*
8 آزاد- سمنان
* *
9 آزاد- شاهرود
* *
10 آزاد- شهرری
*

11 آزاد- شوشتر
*

12 آزاد- شیراز
*

13 آزاد- علوم و تحقیقات تهران

*
14 آزاد- فیروزکوه
*

15 آزاد- قزوین

*
16 آزاد- قم
*

17 آزاد- گچساران
*

18 آزاد- گز

*
19 آزاد- لامرد
*

20 آزاد- مرودشت
*

21 آزاد- ملایر
*

22 آزاد- نجف آباد

*
23 آزاد- نراق
*

24 آزاد- نی ریز
*

25 آزاد- کرج
*

26 آزاد- کرمان
*

27 آزاد-ابهر
*

28 آزاد-اراک

*
29 آزاد-نیشابور
*

30 اصفهان
*

31 امام خمینی قزوین
*

32 تهران
*

33 خلیج فارس
‌*

34 زابل
*

35 شاهد تهران
*

36 شهید بهشتی
*

37 شیراز
*

38 علامه طباطبائی
*

39 گیلان
*

40 مازندران
*

41 هرمزگان- بندرعباس
*

42 ولیعصر رفسنجان
*

43 یزد
*





درسهای رشته


ردیف نام درس ردیفنام درس
1 آمار و کاربرد آن در مدیریت 2 2 آمار و کاربرد آن در مدیریت 1
3 اصول حسابداری 1 4 اصول حسابداری 2
5 اقتصاد خرد 6 اقتصاد کلان
7 تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم 8 تحقیق در عملیات 1
9 توسعه اقتصادی و برنامه ریزی 10 جامعه شناسی سازمان ها
11 حسابداری دولتی 12 حقوق اساسی
13 روان شناسی کار 14 روش تحقیق در مدیریت
15 ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 1 16 ریاضیات و کاربرد ان در مدیریت 2
17 زبان تخصصی مدیریت 1 18 زبانهای برنامه نویسی
19 سیستمهای اطلاعات مدیریت (M I S) 20 مبانی سازمان و مدیریت
21 مبانی مدیریت دولتی 1 22 مبانی آشنایی با سیستمهای عامل
23 مبانی دولتی 2 24 مدیریت تطبیقی
25 مدیریت رفتار سازمانی 26 مدیریت منابع انسانی




صنعت و بازار کار


شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی ،با کاربردهای این رشته و همچنین بکارگیری نرم افزارهای مرتبط و موثر مدیریت آشنا می شوند . بدین ترتیب خلاء ارتباطی بین کادر کارشناسی ماهر و مدیریت موسسه ها به حداقل ممکن خواهد رسید . فارغ التحصیلان این رشته می توانند در قسمتهای مدیریت تولید،اداره حفاظت فنی و قسمت کنترل مرغوبیت کالا مشغول به کار شوند.


موضوع بندی و لیست کامل مقالات
آگهی های استخدام

مدیریت مالی

مدیریت مالی

دیباچه: با توجه به روندجهانی شدن اقتصاد کشورها، متخصصان مالی کشور، بایستی با نظام‌های مالی جهانی و شیوه‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای مالی پیشرفته آشنایی داشته باشند تا کشور بتواند موقعیت مالی خود را در دنیای متلاطم امروز تثبیت کند. رشته مدیریت مالی در همین راستا ایجاد شده است. در این رشته دانشجویان با تئوری‌های نوین مدیریت مالی و کاربرد آنها آشنا می‌شوند و در نهایت می‌توانند با ارائه راهکار‌هایی برای بسط و توسعه سرمایه‌گذاری، گام‌های مؤثری در حل مشکلات اقتصادی کشور بردارند. دانش‌آموختگان مدیریت مالی علاوه بر توانایی تجزیه و تحلیل و حضور فعال در بازارهای مالی می‌توانند وضعیت مالی شرکت‌ها و مؤسسات را مورد ارزیابی قرار دهند و در اخذ تصمیمات مالی مؤثر در سازمان‌ها، نقش اساسی ایفا کنند.
درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس اصلی و تخصصی:
مدیریت مالی، پول و ارز بانکداری، بازاریابی و مدیریت بازار، مدیریت استراتژیک، اقتصاد سنجی‌ مالی، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت مالی، آمار و کاربرد آن در مدیریت مالی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، حقوق بازرگانی، حسابداری صنعتی، اصول مدیریت مالی، مبانی مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت مالی در ایران، نهادهای پولی و مالی، نهادهای پولی و مالی بین‌الملل، مبانی مهندسی مالی، بازار پول و سرمایه، مبانی ریسک و مدیریت بیمه، برنامه‌ریزی مالیاتی، قراردادهای بیمه، متون مالی، مبانی بانکداری و مدیریت بانک.

 

علوم کامپیوتر

علوم کامپیوتر

دیباچه: علوم‌ کامپیوتر پل‌ ارتباطی‌ دانش‌ کامپیوتر و ریاضی‌ است‌ و مهمترین‌ هدف‌ آن‌ دست‌یابی‌ به‌ بهترین‌ الگوریتم‌های‌ موجود (روش‌های‌ حل‌ مسأله‌) در کمترین‌ زمان‌ و با کمترین‌ خطا و بیشترین‌ دقت‌ است. به‌ عبارت‌ دیگر هدف‌ این‌ رشته‌ تربیت‌ گروهی‌ متخصص‌ کامپیوتر است‌ که‌ با دید ریاضی‌تر و منطقی‌تر به‌ حل‌ مسائل‌ مطرح‌ شده‌ در علوم‌ کامپیوتر یا ریاضی‌ بپردازند. این‌ رشته‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ دارای‌ 4 گرایش‌ محاسبات‌ علمی‌، نظریه‌ الگوریتم‌ها، سخت‌افزار‌ و سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ است‌. که دروس گرایش محاسبات علمی در زمینه برنامه‌ریزی خطی، غیرخطی، آنالیز عددی و نرم‌افزار در ریاضی است؛ یعنی در این گرایش کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه می‌شود.گرایش نظریه الگوریتم‌ها به بررسی راه‌های مختلف حل مسئله به یاری روش‌های بهینه‌تر، سریع‌تر و بهتر می‌پردازد. به عبارت دیگر هدف این گرایش پیاده‌سازی و بهینه کردن الگوریتم است.در گرایش سخت‌افزار نیز معماری یا ساختار کامپیوتر مطالعه می‌شود و گرایش سیستم‌های اطلاعاتی نیز به مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی می‌پردازد. گفتنی‌ است‌ که‌ تفاوت‌ این‌ رشته‌ با مهندسی‌ کامپیوتر گرایش‌ نرم‌افزار در این‌ است‌ که‌ رشته‌ علوم‌ کامپیوتر برخلاف‌ مهندسی کامپیوتر فاقد دروس‌ آزمایشگاهی‌ و کارگاهی‌ است‌ و بیشتر جنبه‌ تحقیقات‌ نظری‌ دارد.
توانایی‌های‌ لازم :
تسلط‌ و علاقه‌ به‌ ریاضیات‌ شرط‌ اول‌ موفقیت‌ در رشته‌ علوم‌ کامپیوتر است‌ و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید بتواند با استدلال‌ ریاضی‌ با مسائل‌ برخورد نماید. در ضمن‌ باید اطلاعات‌ عمومی‌ خوبی‌ داشته‌ و حتی‌ پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ به‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ پشت‌ نکند چون‌ در طی‌ تحصیل‌ تنها اطلاعات‌ پایه‌ای‌ و کلی‌ را فرا می‌گیرد و برای‌ حضور در بازار کار باید خود تلاش‌ کند و اهل‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ باشد.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
موقعیت‌های‌ شغلی‌ فارغ‌التحصیل‌ علوم‌ کامپیوتر شباهت‌ بسیاری‌ با مهندسی‌ کامپیوتر گرایش‌ نرم‌افزار دارد اما در کل‌ نقش‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ مدیر و هماهنگ‌ کننده‌ بسیار مهم‌ و قابل‌ توجه‌ است‌. فردی‌ که‌ مسؤول‌ انتخاب‌ راه‌حل‌ مسائل‌ و حل‌ آنها همچنین‌ تقسیم‌ الگوریتم‌ها در بین‌ مهندسین‌ نرم‌افزار و در انتها جمع‌ کردن‌ قسمت‌های‌ توزیع‌ شده‌ می‌باشد.
درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌ مشترک‌ در گرایش‌های مختلف علوم کامپیوتر:
ریاضی‌ عمومی‌، فیزیک‌ پایه‌، آمار و احتمال‌، اصول‌ کامپیوتر، اصول‌ سیستم‌های‌ کامپیوتری‌، جبر خطی‌ عددی‌، ریاضیات‌ گسسته‌، آنالیز عددی‌، ساختمان‌ داده‌ها و الگوریتم‌ها، نظریه‌ اتوماتا و زبان‌ها، کامپایلر، نظریه‌ محاسبات‌، اصول‌ طراحی‌ نرم‌افزار، منطق‌، ذخیره‌ و بازیابی‌ اطلاعات‌، پایگاه‌ داده‌ها، اصول‌ سیستم‌های‌ عامل‌، شبیه‌سازی‌ کامپیوتری‌، زبان‌های‌ برنامه‌سازی‌، اصول‌ مدیریت‌، مبانی‌ اقتصاد.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ محاسبات‌ علمی :
برنامه‌ریزی‌ خطی‌، برنامه‌ریزی‌ غیرخطی‌، نرم‌افزار ریاضی‌، آنالیز عددی‌، طراحی‌ هندسی‌ کامپیوتری‌.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ نظریه‌ الگوریتم‌ها :
برنامه‌ریزی‌ پویا، نظریه‌ گراف‌، بهینه‌سازی‌ ترکیبی‌ و آنالیز شبکه‌ها، نظریه‌ کدگذاری‌، سیستم‌های‌ صفی‌ و مدل‌های‌ کارآیی‌.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ سخت‌افزار :
مدارهای‌ منطقی‌، معماری‌ کامپیوتر، ریزپردازنده‌
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی :

کاردان فنی عمران

کاردان فنی عمران

دیباچه: هدف از تربیت کاردان فنی عمران تربیت متخصصانی است که بتوانند فضای خالی بین مهندسین متخصص و کارگران ماهر را در زمینه کارهای عمرانی پرکنند این رشته دارای 6 گرایش عمران روستایی، زیرسازی راه، کارهای عمومی ساختمان،‌ ساختمان‌های بتنی، ساختمان‌های آبی، کارتوگرافی، فتوگرامتری و نقشه‌برداری است.
گرایش عمران روستایی:
با توجه به مشکلات روستاها و روستاییان، مسأله روستاها همواره در سرلوحه برنامه‌های دولت قرار دارد. بنابراین هدف این دوره تربیت افراد متخصصی است که بتوانند در امور عمران روستاها نظیر ایجاد ساختمان، راه، کارهای عمرانی، تأمین آب آشامیدنی و مشاغلی از این قبیل فعالیت کنند. داوطلب این رشته علاوه بر توانمندی در دروس ریاضیات، فنی، فیزیک، مکانیک، رسم فنی و شیمی باید آمادگی و شرایط جسمی و روحی لازم را برای کار در محیط‌های روستایی داشته و از قدرت تجسم و ابداع خوبی برخوردار باشد.
درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس مشترک در گرایش‌های مختلف این رشته:
ریاضیات عمومی و مقدماتی، آمار، فیزیک حرارت، فیزیک مکانیک، رسم فنی، زمین‌شناسی و مصالح ساختمانی، محاسبات فنی، اجزای ساختمان و کارگاه، زبان فنی، قوانین و روابط کار، تعمیر ونگهداری، ایمنی و بهداشت، نقشه‌برداری و عملیات، مکانیک خاک، نقشه‌کشی ساختمان.
دروس تخصصی گرایش عمران روستایی:
تکنولوژی بتن، ماشین‌آلات ساختمانی و راه‌سازی، کارگاه تأسیسات برقی، کارهای چوبی ، تجهیز و اداره کارگاه، اجرای ساختمان‌های کوچک بتنی ، اجرای ساختمان‌ها با مصالح صنعتی ، آبرسانی و بهداشت روستا ، ساختمان‌های کوچک آبی ، راه‌های روستایی ، معماری روستایی ، متره و برآورد ، کارآموزی . (بسیاری از درس‌های این گرایش همراه با کارگاه یا پروژه است.)
گرایش ساختمان‏‎های بتنی:
گسترش روز افزون ساختمان‎های بتنی و محدود شدن مصرف فولاد در ساختمان و نیاز مبرم صنعت به تکنسین‎هائی که بتوانند کارهای بتنی را به نحو مطلوب انجام دهند، بیانگر نیاز جامعه به افراد کاردان متخصص ساختمان‎های بتنی است. گفتنی است که داوطلبان ورود به این مجموعه باید قبل از ورود به مرحله آزمون و گزینش، دارای حداقل دوازه ‎هفته سابقه کار یا کارآموزی در یکی از کارگاه‎های ساختمانی(ترجیحاً در ساختمان‎های بتنی) باشند، در غیر این‎صورت دواطلبان پس از موفقیت در آزمون و گزینش باید در برنامه دوره شناخت کار که برنامه آن توسط مؤسسه آموزشی تعیین خواهد شد، شرکت نمایند.
دروس تخصصی گرایش ساختمان‌های بتنی:
تکنولوژی بتن، اجزای ساختمان‎های بتنی ، رفتار قطعات بتن آرمه، بتن پیش ساخته پیش‌تنیده، ماشین آلات کارگاهی، نقشه‎کشی ساختمان‎های بتنی ، متره و برآورد ، تجهیز و اداره کارگاه، شیمی مصالح، کارآموزی . (بسیاری از درس‌های این گرایش همراه با کارگاه و پروژه است.)
گرایش کارهای عمومی ساختمان:
بی‌شک در کارهای ساختمانی، فعالیت‌های بسیاری انجام می‌گیرد که قسمت عمده‌ای از این فعالیت‌ها به کارهای عمومی در ساختمان تعلق دارد. آمار و اطلاعات نیز به ما می‌گوید که صنعت ساختمان‌سازی نیاز مبرمی به تخصص فارغ‌التحصیلان کاردانی فنی کارهای عمومی ساختمان دارد. افرادی که می‌توانند به عنوان تکسنین کارگاه در کلیه کارگاه‌های ساختمانی فعالیت کنند یا به عنوان کمک مهندس از طرف دستگاه نظارت یا کارفرما در کارهای ساختمانی نظارت داشته باشند.
دروس تخصصی گرایش کارهای عمومی ساختمان :
نقشه‌کشی اجرائی، اجرای ساختمان‌ها با مصالح سنتی ، اجرای ساختمان‌های بتنی، اجرای ساختمان‌های فلزی، محوطه سازی، متره و برآورد ، تجهیزات و اداره کارگاه،‌ کارآموزی (کاربینی)، کارآموزی (کارورزی). (بسیاری از درس‌های این گرایش همراه با پروژه است.)
گرایش زیرسازی راه:
هدف تربیت افرادی است که با معلومات علمی و اطلاعات و شناخت موارد فنی و اجرایی لازم بتوانند نقشه‌ها، دستورالعمل‌های اجرایی، زمینه‌های مختلف زیرسازی راه‌ و عملیات خاکی (مسائل مربوط به قشرهای زیرآسفالت ـ پیاده کردن مسیر راه و غیره) را درک کنند و به کمک کارگران، استادکاران و سایر عوامل فنی و امکانات لازم و یا راهنمایی کارشناسان، آنها را به مراحل اجرا درآورند. داوطلب این گرایش باید در دروس ریاضی، فیزیک و فنی، دبیرستان قوی بوده و با توجه به سختی‌کار از شرایط جسمی لازم برخوردار باشد. فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در شرکت‌های عمومی،‌ بخش دولتی و همه کارگاه‌هایی که به طریقی با راه‌سازی سر و کار دارند، به عنوان تکنسین زیرسازی انواع راه‌ها، راه‌آهن، حفر تونل و موارد مشابه مشغول به کار شوند.
گرایش کارتوگرافی:
فارغ‌التحصیلان این گرایش به عنوان کاردان فنی، کارآیی لازم و مهارت عملی برای فعالیت‌های کارتوگرافی در مراحل مختلف گردآوری اطلاعات، تألیف،‌ چاپ و تکثیر نقشه‌ها به دست می‌آورند تا با توجه به تخصص و کارآیی‌های به دست آمده بتوانند به عنوان تکنسین کارتوگراف برای کارهای مختلف تهیه نقشه در سازمان‌ها و ادارات دولتی و ارگان‌ها یا بخش‌ خصوصی مجهز به بخش کارتوگرافی و نقشه‌کشی، فعالیت کنند.
گرایش نقشه‌برداری:
مفهوم علم نقشه‌برداری ، جمع‌آوری اطلاعات فیزیکی و هندسی از سطح به عمق زمین و یافتن نوعی مدل یا ارتباط ریاضی بین این اطلاعات با استفاده از علم احتمال است. عینی‌ترین استفاده از این اطلاعات، تهیه نقشه‌های گوناگون جغرافیایی، نظامی و مهندسی برای احداث راه‌ها، سدها، کانال‌ها، برق‌رسانی و ... است. هدف گرایش کاردان فنی عمران ـ نقشه‌برداری ، تربیت متخصصانی است که مهارت‌های لازم را به عنوان رابط بین مهندسین و کارگران فنی نقشه‌برداری برای برداشت و پیاده کردن نقشه در زمینه‌های یاد شده داشته باشند. داوطلبان این گرایش باید در دروس ریاضی، فیزیک و فنی آگاهی کافی داشته و از قدرت بدنی خوبی برخوردار باشند. فارغ‌التحصیل این گرایش می‌توانند در ارگان‌های دولتی و خصوصی در زمینه‌های فنی راه‌سازی، شهرسازی، معادن، ساختمان، سدسازی و موارد مشابه مشغول به کار شوند.سیته، برنامه‌نویسی کامپیوتر، الکترونیک
گرایش ساختمان‌های آبی:
هدف این گرایش تربیت افرادی است که با عنوان کاردان فنی متخصص بتوانند فضای خالی بین مهندسین متخصص و کارگران ماهر را در زمینه ساختمان‌های آبی نظیر سدهای خاکی، سدهای بتنی، کانال‌ها و اسکله‌ها پرکنند. وزارت نیرو،جهادکشاورزی و سازمان آب از جمله محل‌های جذب فارغ‌التحصیلان کاردان فنی عمران گرایش ساختمان‌های آبی است.
گرایش فتوگرامتری:
فعالیت در هر یک از برنامه‌های عمرانی مستلزم داشتن نقشه است. "فتوگرامتری" یکی از روش‌های نقشه‌برداری است که نسبت به روش‌های دیگر سرعت زیاد، هزینه کم و دقت بسیار زیادی دارد.دانشجویان دوره کاردانی فتوگرامتری مهارت ودانش تئوری لازم را برای نقشه‌برداری هوایی و عکس‌برداری از محیط‌های عمرانی به دست می‌آورند و می‌توانند به عنوان اپراتورهای ماهر برای انجام مثلث ‌بندی و تبدیل عکس به نقشه در هر سازمان واداره دولتی یا بخش خصوصی که مجهز به دستگاه‌های فتوگرامتری باشد، فعالیت کنند.
دروس پایه:
ریاضیات عمومی، ریاضیات کاربردی، فیزیک موج و ارتعاش، الکتری
دروس اصلی:
نقشه‌برداری، کارتوگرافی، کمک‌های اولیه و بهداشت فردی
دروس تخصصی:
مقدمات فتوگرامتری، تهیه ـ تبدیل، دستگاه‌های فتوگرامتری و نگهداری آنها، تئوری توجیه ـ ارتوفتو، مثلث‌بندی هوائی، زبان فنی، کارورزی.