خودروهایی که با استفاده از این ایدههای بکر، طراحی و ساخته میشوند گرچه بندرت به مرحله تولید انبوه و تجاری میرسند، اما میتوانند بخوبی توان و انعطاف پذیری بالای قدرت تفکر بشر را ارائه کنند. این گزارش به 2 مورد از تازهترین طرحهای ارائهشده در زمینه خودروهای مفهومی پرداخته است که از جهات گوناگون ازجمله انطباق با سیستمهای مختلف محیطی و همچنین نوع مصرف سوخت قابل توجه هستند.
خودروی مفهومیHinterland
شاید بهتر باشد این خودرو را که در زبان آلمانی به معنای بکر و دست نخورده است یک تانک فوق آیرودینامیکی بنامیم که در قلب آن از فناوری هیبریدی استفاده شده است. ایده نهفته در ماورای طراحی این خودرو «بازده بالای» آن است. در حقیقت طراحان کانادایی این خودرو را در شرکتAub The Creative Unit and Higgins طراحی کرده، مفهومی ارائه کردهاند که میتواند به عنوان سیستم حرکتی به صرفه اقتصادی و دوستدار محیط زیست تلقی شود.
در صورتی که همه چیز بر اساس برنامه پیش برود سالانه بالغ بر 20هزار دستگاه از این خودرو طراحی و ساخته خواهد شد. پیشبینی شده است این خودروی مفهومی در 2 مدل Mini و Van ارائه شود. جالب توجه این که مدل Van این خودرو ظرفیت حمل 6 نفر را خواهد داشت.
اصل و بنیان این خودروی مفهومی، تطبیق دادن ساختار سیلندری شکل مورد استفاده در بدنه هواپیما به بدنه خودرویی فوق مدرن با ظرفیت 4 نفر بوده است. سبکی مواد به کار رفته در ساخت این خودرو برای استفاده از سیستم پیش رانش با بازده بالا برای این خودرو حیاتی خواهد بود. ماده پیشنهادی برای ساخت بدنه این خودرو فولاد HSLA عنوان شده، چون این ماده دارای ویژگی بارز مقاومت فیزیکی بالا و شکلپذیری مناسب است. با این حال استفاده از آلومینیوم نیز در بخشهایی از این سیستم حرکتی دور از ذهن نخواهد بود. سیستم رانشی این خودرو، الکتریکی خواهد بود. در حقیقت هدف اصلی محققان این طرح استفاده از سیستم حرکتی پاک، بیسر و صدا و اقتصادی بوده است.
این خودرو عمدتا با هدف استفاده در حمل و نقلهای شهری طراحی و ساخته میشود. از آن گذشته به دلیل آن که مزیت یک موتور الکتریکی قدرت بسیار بالای آن در سرعتهای پایین است، از سیستم پیش رانش الکتریکی در این خودرو استفاده شده، در حالی که موتورهای بنزینی در سرعتهای بالا این مزیت را دارند. این خودروی مفهومی دارای حداکثر سرعت 110 کیلومتر بر ساعت بوده و صفر تا صد را نیز در 7 ثانیه طی میکند Hinterland . یکی از مدرنترین طراحیهای ارائه شده برای خودروهای آینده است که پیشبینی میشود بزودی از قالب طرحی مفهومی خارج شده و به تولید انبوه و تجاری برسدHinterland حدود 1200 کیلوگرم وزن دارد و از باتری لیتیوم یونی به وزن حدود 230 کیلوگرم بهره میبرد.
خودروی مفهومی Peugeot888 با قابلیت تغییر شکل
این خودروی مفهومی به گفته اسکار جانسن (طراح) خودروی شخصی آینده خواهد بود 888. Peugeot از نوع خودروهای الکتریکی 2 نفره است که در آن از سیستم واژگونی هیدرولیکی منحصربهفردی استفاده شده است. این ترکیب، نتیجهای جز قرار گرفتن راننده در ارتفاعی بالاتر و در نتیجه امکان مشاهده بهتر محیط اطراف نخواهد داشت.
از آن گذشته، خودرویی که با این مشخصات طراحی خواهد شد از قدرت مانوردهی بالایی در مکانهای تنگ و باریک برخوردار است و از همه مهمتر میتواند در محدودترین نقاط، گردشهای سریع داشته باشد و در فضاهایی کوچک براحتی پارک شود. 888Peugeot که یکی از 23 خودروی فینالیست در پنجمین دوره مسابقههای سالانه طراحی پژو نیز به حساب میآید، پس از خارج شدن از محیطهای بسته و محدود شهری مسطحتر شده تا به لطف بهرهگیری از مزایای آیرودینامیکیتر بودن، حرکتی روانتر داشته باشد. در این حالت، ارتفاع کابین راننده و مرکز گرانش خودرو پایینتر میآید که نتیجه آن پایداری بهتر و موثرتر خودرو در سرعتهای بالاتر خواهد بود. طراحان این خودرو آن را به عنوان خودرویی برای گردشهای تفریحی در اطراف شهر و استفادههای روزمره درون شهری عنوان کردهاند که میتواند میزان بار متوسطی را نیز حمل کند.
نکته جالب توجه درباره این خودرو، تغییر شکل آن در حال حرکت است به طوری که با خارج شدن از محیطهای بسته شهری و وارد شدن به محیطهای باز خارج شهر ازجمله بزرگراهها، فاصله میان محورهای حرکتی جلو و عقب خودرو بیشتر میشود و در نهایت طول خودرو افزایش مییابد؛ اما این پایان کار نیست، چون همزمان با تغییر شکل خودرو، وضعیت صندلیهای آن نیز بسته به نوع تغییر شکل، موقعیت جدیدی پیدا میکنند تا بیشترین هماهنگی را با شکل جدید خودرو داشته باشند.
کمی هم درباره سیستمهای حرکتی Peugeot888 بدانیم. این خودروی مفهومی انرژی حرکتی مورد نیاز خود را به وسیله موتور الکتریکی مربوط به هر یک از چرخهایش به دست میآورد که در نوع خود در دنیا و صنعت خودروسازی جهان منحصربهفرد است.
این موتورها نیز انرژی موردنیاز خود را از باتری لیتیوم یونی به دست میآورند که به شکل ماهرانهای در بدنه خودرو جاسازی شده است. به نظر میرسد اوج هنرنمایی طراح این خودرو در استفاده ماهرانه صفحات خورشیدی برای شارژ اضافی باتری باشد، به طوری که برای افزایش قدرت باتری و شارژ بیشتر آن، بدنه 888 Peugeot با استفاده از صفحات خورشیدی پوشیده شده است.
در نظر گرفتن نام 888 در کنار عنوان پژو برای این خودرو نیز در نوع خود جالب توجه است. 888 نشاندهنده 3 جهت عمودی، مورب و افقی است که از زاویهای دیگر، گویای انطباقپذیری بالای خودرو با تغییرات محیطی آن است. به عقیده طراح و دیگر کارشناسان، استفاده از 3 عدد 888 آن هم به صورت متوالی، سمبلی جالب توجه برای نشان دادن تغییر حالت خودرو از وضعیت درونشهری به حالت خارج از شهر است.
سعید حسینی
منبع: dvice.com