رئیس
اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشکینشهر امروز در گفتگو با
فارس ضمن بیان مطلب فوق گفت: این لوح ارزشمند و تاریخی در یک معامله صوری
از قاچاقچیان اشیای تاریخی بهدست آمده و در این ارتباط دو نفر نیز دستگیر
شدهاند.
محرم جعفری در گفت: در بررسی اولیه کارشناسان از این لوح
تاریخی، مشخص شد که در آن احکام حکومتی، فرمان و قوانین شاهان هخامنشی نقش
بسته است.
وی تصریح کرد: با دعوت از خطشناسان سازمان میراث
فرهنگی، تلاش میکنیم خط میخی این لوح بازخوانی و نکات تاریک و مبهم این
لوح مشخص شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
مشکینشهر اضافه کرد: لوح بهدست آمده از جنس سنگ و سنگین، در ابعاد 65
تا 35 سانتیمتر است و ضخامت آن نیز به شش سانتیمتر میرسد.
وی به
تلاش یگان حفاظت میراث فرهنگی مشکینشهر در کشف 13 ظرف سفالی تاریخی قبل
از میلاد اشاره کرد و افزود: به همره این آثار با ارزش، پنج جلد کتاب
تفسیر دستنوشته که متعلق به دوران تاریخی کشورمان است، از قاچاقچیان کشف
شده است.
حتما تا به حال بر روی باتری های نوکیا ، هولوگرام مخصوص رو دیدید. قصد
داریم ترفند هایی بسیار کاربردی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به راحتی
تشخیص دهید باتری گوشی شما با این که آرم هولوگرام دارد اصل است یا تقلبی.
توجه: برای خواندن ادامه ترفند بر روی ادامه کلیک کنید.
حتما تا به حال بر روی باتری های نوکیا ، هولوگرام مخصوص رو دیدید. قصد
داریم ترفند هایی بسیار کاربردی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به راحتی
تشخیص دهید باتری گوشی شما با این که آرم هولوگرام دارد اصل است یا تقلبی.
1- اول از همه باید شکل دو دست معروف نوکیا روش باشه. فلش زیر رو ببینید:
آزمون
وکالت ٨٧ کانون وکلای دادگستری مرکز در تاریخ ٤ بهمن برگزار خواهد شد و
ثبت نام متقاضیان ازطریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org از روز یکشنبه ٨ دی ماه تا روز پنجشنبه ١٢ دی ماه انجام میشود.
به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، کانون وکلای دادگستری مرکز اطلاعیه زمان و نحوه آزمون وکالت سال ٨٧ را بدین شرح اعلام کرده است:
کانون
وکلای دادگستری مرکز: شامل استانهای تهران، کرمان، هرمزگان، یزد، سمنان،
سیستان و بلوچستان با احتساب سهمیه ایثارگران با توجه به موارد زیر جمعا
تعداد ١٠٩٩ نفر کارآموز وکالت میپذیرد:
١) شرایط عمومی و اختصاصی:
١-1-تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
٢-1-
دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق از دانشکدههای حقوق داخل یا
خارج از کشور که مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد یا
دانشنامه لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و
دانشگاهی با تأیید مرجع صالح.
٣-1-سن داوطلبان در زمان ثبت نام برای شرکت در آزمون نباید در استان تهران بیش از ٤٠ سال و در سایر استانها بیش از ٥٠ سال باشد.
٤-1-برای
افرادی پروانه کارآموزی صادر میشود که دارای شرایط مندرج در قانون وکالت،
لایحه قانون استقلال کانون وکلا مصوب سال ١٣٣٣، قانون کیفیت اخذ پروانه
وکالت مصوب ١٣٧٦ و سایر قوانین و مقررات باشند.
٢) مواد آزمون:
آزمون کتبی و تستی و از دروس زیر است:
ردیف/دروس امتحانی/ضریب
١/حقوق مدنی/٣
٢/آئین دادرسی مدنی/٣
٣/آئین دادرسی کیفری/٢
٤/حقوق جزای عمومی و اختصاصی/٢
٥/حقوق تجارت/٢
٦/اصول استنباط حقوق اسلامی/١
٣-مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام:
١-3)اسکن
تصویر مدرک تحصیلی لیسانس، منطبق با قسمت ٢-1 بدون حاشیههای زاید و با
فرمت jpg و باسایز حدود ٥٩٥ در ٨٤٢ Pixels و با وضوح تصویری ٧٢ dpi.
تبصره:
متقاضیان از اسکن گواهی تعداد واحدهای گذرانده شده خودداری کنند زیرا فقط
گواهی فارغ التحصیلی یا دانشنامه، مبنای مجوز شرکت در آزمون است بنابراین
دانشجویان ترم آخر و کسانی که در گواهی صادر شده توسط دانشگاه مربوط در
مورد آنها کلمه ”فارغ التحصیل“ قید نشده است حق شرکت در آزمون را نخواهند
داشت.
٢-3) اسکن تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا معافیت
تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا یا حوزوی بدون حاشیههای زاید و با
فرمت jpg و با سایز حدود ٢١٣ در ٣١٢ Pixels و با وضوح تصویری ٧٢ dpi.
تبصره١-
دانشجویان ذکور مقطع کارشناسی ارشد ورودی سال ١٣٨٦ به بعد و دانشجویان
مقطع دکتری ورودی سال ١٣٨٥ به بعد در صورت ارائه اصل گواهی اشتغال به
تحصیل با ذکر سال ورود در گواهی مذکور میتوانند در آزمون ورودی شرکت
کنند.( تسلیم پروانه وکالت پایه یک به افراد مشمول این تبصره پس از پایان
دوره کارآموزی منوط به ارائه کارت معافیت پایان خدمت خواهد بود.)
تبصره٢-
داوطلبانی که در زمان ثبت نام فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت هستند در
صورت توفیق در آزمون میتوانند حداکثر ظرف ٦ ماه از تاریخ برگزاری آزمون
آنرا ارائه دهند.
٤- گواهی ایثارگری در خصوص ایثارگران:
طبق ماده ٣ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب سال ١٣٧٦ ایثارگران عبارتند از:
١-4- کسانی که شش ماه سابقه حضور داوطلبانه حداکثر تا تاریخ ٣١ / ٦ /٦٧ در جبهه جنگ را داشته یا در اسارت دشمن بودهاند.
٢-4- جانبازان ٢٥% به بالا.
٣-4- بستگان درجه اول شهداء و جانبازان بالای ٥٠ درصد.
تبصره١- بستگان درجه اول عبارتنداز: پدر، مادر و اولاد
تبصره٢-
به موجب ماده ٣ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مشمولان استفاده از سهمیه
ایثارگران فقط موارد سه گانه فوق هستند بنابراین متقاضیان از ارائه هرگونه
مدرکی غیر از موارد اعلام شده فوق خودداری کنند و گواهی باید در سال ١٣٨٧
صادر شده باشد(به گواهیهای سنوات گذشته ترتیب اثر داده نمیشود).
تبصره٣-
اصل گواهی ایثارگری باید درهنگام دریافت کارت ورود به جلسه آزمون به
مسئولان واحد توزیع کارت، ارائه شود و در این مرحله به اسکن گواهی
ایثارگری نیازی نیست.
٤-4- واریز مبلغ ٣٠٠٠٠٠ ریال به حساب جاری
شماره ٠٠١٨٢٥٢٤بانک تجارت شعبه سعدی شمالی به نام کانون وکلای دادگستری
مرکز قابل پرداخت در کلیه شعب بانک تجارت سراسر کشور.
تبصره- فیش
واریزی نیاز به اسکن ندارد و تحویل کارت ورود به جلسه آزمون به متقاضیان
در روز توزیع کارت منوط به ارائه اصل فیش واریزی خواهد بود. لازم به توضیح
است مشخصات فیش واریزی بر روی کارت ورود به جلسه آزمون درج خواهد شد.
٥-4-
داوطلبان باید تصویر عکس خود را در اندازههای سه در چهار یا چهار در شش
که در سال جاری گرفته شده است، برای اسکن بدون حاشیههای زاید و با فرمت
jpg و با سایز حداقل ٢٠٠ در ٣٠٠ حداکثر ٣٠٠ در ٤٠٠Pixels تهیه کنند و
حجم فایل تهیه شده نباید از ٧٠ کیلو بایت بیشتر شود. همچنین تصویر داوطلب
باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر و هرگونه منگنه باشد. حتی الامکان عکسها
سیاه و سفید یا در صورت رنگی بودن دارای زمینه سفید باشد.
٥-5) نحوه ثبت نام و توزیع کارت ورود به جلسه و تاریخ آزمون
١-5) ثبت نام از متقاضیان از طریق اینترنت و سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org از روز یکشنبه ٨ / ١٠ /٨٧ لغایت روز پنجشنبه ١٢ / ١٠ / ٨٧ خواهد بود.
٢-5) نحوه توزیع کارت ورود به جلسه آزمون و محل برگزاری آزمون بعداً اعلام خواهد شد.
٣-5) تاریخ آزمون روز جمعه مورخ ٤ / ١١ / ٨٧ است.
٦- تذکرات لازم
١-6-
متقاضیان باید قبل از تاریخ شروع ثبت نام از طریق اینترنت، نسبت به اسکن
مدارک با فرمت و مشخصات اعلام شده در بند ٣ این آگهی اقدام کنند.
٢-6- مدت ثبت نام اینترنتی از تاریخ شروع، ٥ روز بوده و به هیج وجه تمدید نخواهد شد.
٣-6-
متقاضیان باید اصول مدارک اسکن شده را نزد خود نگه داشته و پس از پذیرفته
شدن به همراه سایر مدارکی که اعلام خواهد شد به کانون مرکز ارائه کنند.
٤-6-
چنانچه اطلاعات اعلام شده توسط متقاضی در هنگام ثبت نام اینترنتی با آگهی
آزمون منطبق نبوده و غیرواقعی باشد حتی در صورت قبولی از ثبت نام وی
خودداری خواهد شد.
٥-6- صدور کارت برای شرکت در آزمون دلیل تأیید
هیچ یک از مدارک داوطلب از طرف کانون وکلای دادگستری مرکز یا سازمان سنجش
نیست. بنابراین صرف قبولی در آزمون و درج نام متقاضی در ردیف پذیرفته
شدگان، هیچ حقی برای کسی ایجاد نخواهد کرد.
٦-6- صدور هرگونه اطلاعیه درخصوص آزمون فقط در سایت کانون وکلای دادگستری مرکز www.icBar.irو روزنامه اطلاعات معتبر خواهد بود.
به
اعتقاد روانشناسان همسرانی که میخواهند به دور از دیگری و اختلاف و در
سایه تفاهم با هم زندگی کنند علاوه بر ویژگیهای اختصاصی لازم استیکسری
مهارتهای علمی نیز کسب کنند. برای این کار لازم است هر یک از زوجین نسبت
به یکدیگر شناخت کامل داشته باشند و براساس آن بتوانند ویژگیهای مشترک،
روشهای شاداب شدن، حساسیتها و خطقرمزهای یکدیگر را بشناسند.
از
اینرو یکی از اصول مهم در زندگی مشترک، پیدا کردن ویژگیهای مثبت و قابل
احترام و تکیه بر موفقیتهایی است که دو طرف به دست میآورند. زن و شوهر
باید بدانند از این موفقیتها قدرانی کنند و از این طریق روحیه تلاش و
امید به آینده را در یکدیگر تقویت کنند. همچنین اگر زوجین از یکدیگر در
شرایط گوناگون حمایت کنند و خوبیهای یکدیگر را ببینند از این طریق براحتی
میتوانند بسیاری از مسائل و مشکلات زندگی را تحمل کنند و از آن بگذرند.
مطالعات نشان داده است که همسران هرچه بیشتر خوبیهای یکدیگر را ببینند و
کشف کنند روابط بهتری بین هم برقرار خواهند کرد. اصولا یک ازدواج خوب و
موفق باید شامل منابع غنی از موجهای مثبت و شادیآفرین باشد و وزن نکات
مثبت زندگی از نکات منفی آن بیشتر باشد به بیان دیگر زوجین اگر در زندگی
مشترک از جملات مثبت بسیار استفاده کنند و منفیهای یکدیگر را نادیده
بگیرند بهتر میتوانند به زندگی خود ادامه دهند. زنان و مردانی که همیشه
به همه چیز دید منفی دارند در زندگی زناشویی خود نیز بدیها را بیشتر از
خوبیها میبینند و آن را در نظر خود بزرگ جلوه میدهند غافل از آن که به
این واقعیت توجه ندارند که آنها نیز برای خود بدیهایی دارند که همسرشان
میتواند آنها را بزرگ جلوه دهد و با بزرگنمایی آن همواره همسرش را مورد
سرزنش و نکوهش قرار دهد. از بسیاری از زوجهای خوشبخت اگر بپرسید که راز
موفقیت شما در دستیابی به خوشبختی چیست میگویند: تفاهم. همه ما به خوبی
میدانیم که زن و مرد با هم تفاوتهایی دارند که وجود آن کاملا امری طبیعی
است مهم آن است زن و شوهر نسبت به تفاوتهای یکدیگر آشنایی پیدا کنند.
زوجین گاهی اوقات از دست همسر خود عصبانی یا کلافه میشوند چرا که انتظار
دارند همسرشان عینا همانند خودشان باشد.
یکی از بزرگترین
تفاوتهای زنان و مردان این است که هر کدام از آنها به روشی متفاوت با
فشارهای روحی کنار میآیند. شناخت خصوصیات و ویژگیهای زنان و مردان
میتواند گستره تفاهم را در زندگی مشترک بیشتر و وسیعتر کند. زمانی که زن
و مرد قادر باشند به یکدیگر احترام بگذارند و تفاوتهایشان را بپذیرند
خوشبختی نیز با تمام زیبایی و شکوهش فرصتی برای شکوفایی پیدا خواهد کرد.
پس
باید بپذیریم که طرز تلقی ما از رفتار همسرمان و توجه بیش از حد به آن در
بروز اختلاف و درگیری موثر است. وقتی به یاد بیاوریم که همسرمان سال گذشته
روز تولدمان را فراموش کرده یا به فلان خواسته، بیتوجهی نشان داده. یا
این که او در خرید اسباب زندگی آدم خسیسی است، پول نمیدهد، آدم شلختهای
است و... بزرگ جلوه دادن هر یک از خصلتها . سبب میشود که نسبت به
همسرمان همیشه با یک دید منفی روبهرو باشیم و این رفتارها را خیلی جدیتر
از شخصیت او میبینیم. در صورتی که میتوانیم فکر کنیم برخی از این
رفتارها اتفاقی است و برخی دیگر نیز قابل گذشت است.
براساس
تحقیقاتی که بر روی نوع برداشت زوجهای راضی و ناراضی از رفتار همسرانشان
شده است به این نتیجه رسیدهاند که تفاوت بسیاری در نحوه توصیف انگیزههای
رفتار طرف مقابل در این دو گروه وجود دارد. در واقع زوجهای ناراضی معمولا
دیدی کاملا منفی نسبت به رفتار همسرشان دارند. حتی وقتی رفتار او طوری است
که معمولا آن را میپسندند. در مقابل زوجهای راضی دید مثبتی نسبت به
رفتار همسر خود دارند. حتی وقتی که به طور معمول چنین رفتاری را
نمیپسندند و این مساله باعث بهبود رابطه و رضایت هر چه بیشتر آنها میشود.
خوشبینی
در عین واقعنگری، کمک فراوانی به حفظ بهداشت روان هر یک از ما میکند،
اما بدبینی سبب میشود تا دنیا را تیره و تار ببینیم و قدرشناس نباشیم.
هرگاه چشم خود را بر خوبیها ببندیم امید به آینده و زندگی را از دست
خواهیم داد. چقدر زیبا خواهد بود که به جای انتقاد مداوم و بیاساس از
یکدیگر کمی خوبیهای خود و طرف مقابلمان را ببینیم و بفهمیم.
دیانا رحمتی
پس از بازگشت از اروپـا از وزارت خـارجـه کـنـارهگیری کرد و از سوی پدرش نایبالحکومه بلوک جوین شد. پانوشتها: ویدا معزینیا
تیمورتاش
به دنبال فتح تهران در انتخابات دوره دوم مجلس شورای ملی به عنوان
جوانترین وکیل از خراسان به مجلس راه یافت و بعد از تعطیلی مجلس دوم به
ریاست قشون خراسان انتخاب شد و در انتخابات دوره سوم از قوچان به مجلس راه
پیدا کرد.
سال 1298 از سوی وثوقالدوله به حکمرانی گیلان برگزیده
شد. دوران حکمرانی تیمورتاش در گیلان مقارن با نهضت جنگل به رهبری میرزا
کوچکخان بود و دولت مرکزی برای مقابله با نیروهای انقلابی نهضت، سردار
معظم خراسانی را راهی منطقه کرد. تاریخنگاران حکومت سردار معظم را در
گیلان حکومت ترور، آدمکشی، عیاشی و مشروبخواری خواندهاند.1 بنا به
مستندات، تیمورتاش در جریان اعدام دکتر حشمت جنگلی -یار و همراه میرزا
کوچکخان - نقش داشته و بعد از اعدام دکتر حشمت وگسترش مجدد دامنه نهضت
جنگل وی با صدور اعلامیهای مردم گیلان را تـهـدیـد کـرد کـه هر گونه کمک
و مساعدتی به نیروهای نهضت جنگل، اعدام و ضبط دارایی آنان را در پی خواهد
داشت.2
تیمورتاش در دوره حکومت تقریبا یکساله خود در گیلان ظلم
فراوانی نسبت به مردم منطقه روا داشت و در سایه ایجاد امنیت برای مردم
گیلان از آنان اخاذی مینمود.3
وی سال 1300 در کابینه مشیرالدوله
تصدی وزارت عدلیه را برعهده گرفت و سال بعد والی کرمان و بلوچستان گردید
و در سال 1302 در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای ملی مجددا از نیشابور به
وکالت رسید. هنگام طرح اعتبار نامهاش در مجلس به دلیل اقداماتی که در
گیلان انجام داده بود با مخالفت نماینده رشت روبهرو شد. سال 1303 سردار
معظم در کابینه سردار سپه به وزارت فوائد عامه و تجارت منصوب شد و در همان
زمان تلاش خود را برای تغییر سلطنت آغاز کرد. سال بعد با آغاز سلطنت
پهلوی، مراسم تاجگذاری رضاخان با کمکهای بیدریغ تیمورتاش برگزار گردید و
به پاس خدماتی که انجام داده بود از طرف رضاشاه به عنوان وزیر دربار
برگزیده شد. او در سالهای نخست سلطنت رضا شاه در اوج اقتدار سیاسی بود و
مرد شماره 2 کشور محسوب میگشت. اما این میدانداری و یکهتازی تا سال 1311
بیشتر دوام نداشت و در این سال مورد بیمهری رضا خان قرار گرفت. از
شهریور 1310 که تیمورتاش برای انجام پارهای از مذاکرات درباره نفت به
اروپا سفر کرد به تدریج در سراشیبی سقوط قرار گرفت. سال 1311 رسما از
وزارت دربار برکنار شد و به اتهام سوءاستفاده مالی و ارتشاء به جریمه
مالی، محرومیت از حقوق اجتماعی و حبس محکوم گردید و در نهم مهر سال 1312
در زندان قصر به قتل رسید. وی مردی قدرتطلب، خستگیناپذیر، پرکار، زیرک،
باهوش و فاقد هرگونه اصولگرایی اخلاقی و مذهبی بود.4 او به زبانهای
روسی، فرانسه و انگلیسی تسلط داشت. تیمورتاش 2 بار ازدواج کرد که حاصل
آنها 6 فرزند (سه دختر و سه پسر) بود.
1. باقر عاقلی، تیمورتاش در صحنه سیاست ایران، تهران: جاویدان، 1371، ص 109
تی
2. محمود پاینده، دکتر حشمت جنگلی، تهران: شعله اندیشه، 1368 ، صص 156-157
3. محمدعلی گیلک، تاریخ انقلاب جنگل، رشت: نشر گیلکان، 1371، ص 223.
4. شهریار زرشناس، نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران، تهران: کتاب صبح، 1384، صص 75 - 77.
پسر آسمان، فرزند جنگل شکست
تجربه مشروطهخواهی پیامدهای بسیاری داشت. در کنار این شکست حرکتهایی به
وجود آمد که آنها نیز به تاسی از مشروطهخواهی به دنبال استقرار حکومت
قانون و استقلال ایران بودند ولی زور استبداد بر آنان میچربید و در مقابل
حکومت مرکزی در همان آغاز سرکوب میشدند. نهضت میرزا کوچکخان جنگلی در
گیلان و قیام شیخ محمد خیابانی در آذربایجان از این گونه پیامدها بودند که
در دوره پایانی سلسله قاجار شکل گرفتند. قیام
میرزا کوچکخان جنگلی 6 سال طول کشید و در این 6 سال او هرگز حاضر نشد که
از موضع خود که ایرانی آزاد و مستقل بود دست بردارد. گرچه هر دو قدرت
استعماری در این 6 سال برای جلب همکاری وی برای دستیبابی به اهداف خود
حاضر به هر مساعدتی با او بودند اما میرزا هرگز نپذیرفت و مبارزه با
استعمار را ترک نکرد. در این 6 سال وی همواره بر گیلان مسلط بود و گرچه از
قوای دولتی با پشتیبانی انگلیس و همکاری روسها شکست میخورد اما هرگز
اهالی گیلان به او، پشت نکردند. حتی زمانی که پناه دادن به اعضای این
نهضت، مساوی با سوزاندن منازلشان بود میرزا و دیگر جنگلیان را پناه
میدادند. روحانی وارسته، یونس، فرزند میرزا بزرگ در سال
1298 ق2 در محله استاد سرای رشت دیده به جهان گشود. او را به واسطه نام
پدر «میرزا کوچک» خواندند. تحصیلات خود را در مکتب خانه آغاز کرد و سپس در
مدرسه حاجی حسن و مدرسه جامع رشت، صرف و نحو و علوم دینی را در حد سطح
آموخت.3 در دوره سلطنت مظفرالدین شاه برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در
مدرسه محمودیه واقع در سرچشمه به فراگیری دروس خارج فقه و اصول پرداخت تا
به درجه اجتهاد دست یابد.4 طرفدار عدل و حامی مردم مردی خوش هیکل و قوی بنیه و زاغ چشم، با
سیمایی متبسم و بازوان ورزیده و پیشانی باز. از لحاظ اجتماعی
مودب و متواضع و خوش برخورد و از جنبه روحی عفیف و با عاطفه و
معتقد به فرایض دینی و مومن به اصول اخلاقی، خاطراتی که از طلاب
و دوستان ایام تحصیلش شنیده شده، موید آن است که میرزا کوچک از
همان روزگاران قدیم صفاتی عالی و اخلاقی ممتاز داشته و میان
همسالانش شاگردی با استعداد، صریح اللهجه، طرفدار عدل و حامی مظلوم
به شمار میرفته است. هر کس به دیگری تعدی میکرد، یا کمترین
اجحافی روا میداشت، مشت میرزا بالای سر متعدی بلند میشد... ورزش
را دوست داشت و هر روز تمرین میکرد... دخانیات مصرف نمیکرد، به
تریاک و مشتقاتش لب نمیزد... منبع: ابراهیم فخرایی، سردار جنگل پینوشتها: فاطمه معزی |
|
معلمی شغل مهمی است که ضرورت آن بر کسی پوشیده نمی باشد .این ضرورت از نظر مولفین ،عمدتا شکل دهی تجربیاتی است که منجر به تغییرات مطلوب رفتاری در دانش آموختگان می شود .بخاطر همین ضرورت آشکار است که نقش معلم جنبه نهادی پیدا کرده و بسیاری از گروههای اجتماعی و افراد و دانشجویان و دانش آموختگان مختلف ،انتظارات کلی مشخصی از آنچه که یک معلم هست و باید باشد دارند .اما به نظر می رسد انتظارات کلی مورد نظر در عمل دچار مشکل می گردند . زیرا همه ما در طول حیات تحصیلی یا حرفه ای خود با معلمان و اساتیدی مواجه شده ایم که از آنها با کلمات خوب یا بد یاد کرده ایم !
بنابراین یک سوال اساسی پیش می آید که آیا این دو معلم با یکدیگر اصولا یکسان هستند یا اینکه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟
آیا همه معلمان باهوش و کارآمد هستند؟آیا می توان ملاکهایی برای شایستگی یک معلم تصور کرد یا اینکه معلمان همگی یکسانند و ملاک مشخصی برای شایستگی یکی بر دیگری وجود ندارد؟آیا ذاتا برخی از افراد معلم به دنیا می آیند یا معلمی حرفه ای است که بعضی ها آنرا بهتر یاد می گیرند؟ این سوالات ،مطالب مهم و حیاتی می باشند که می بایست به آنها پاسخ خهای دقیق داد. بطور کلی تحقیقات اخیر نشان داده که هوش و شخصیت معلم در مقایسه با توان عملی و کاربردی او در کلاس درس از اهمیت کمتری برخوردار است .به عقیده برونینگ و گلاور(1375)، این تحقیقات ،بسیاری از مهارتهایی را که موجب تفاوت کیفی تدریس می شود مشخص ساخته اند.
به عقیده مک دانلد معلمان خوب قادرند یادگیری دانش آموزان را افزایش داده و از طریق پاداش دادن به دانش آموزان و دادن امکانات بیشتر بریا آموختن ،سطح انگیزه آنها را بالا ببرند. به عقیده برونینگ و گلاور ،در کنار نقش های مورد نظر ، معلمان خوب که از آنها به نام معلمان کارآمد نام می بریم ،قادرند قدرت تفکر دانش آموزان را پرورش داده ،رشد او را تسهیل سازند و به خوبی از عهده اداره کلاس برآیند .به منظور بررسی ویژگیهای مورد نظر شاید صلاح باشد آنها را با تعمق بیشتری بنگریم .زیرا چناچه فونتانا تصریح نموده علیرغم پژوهشهای انجام شده در خصوص ویژگیهای معلمان کارآمد و موفق ،هنوز یافته ها و اطلاعات اندکی موجود است .این مسئله البته تعجب آور نیست زیرا عوامل زیادی در بیرون از معلم وجود دارند که وضعیت را پیچیده می سازند،مانند : سن ،توانایی و زمینه های اجتماعی ،اقتصادی ،دانش آموزان ،موضوع تدریس ،محیط مدرسه و... به عقیده فونتانا آنچه برای یک معلم به صورت مجموعه ای از شرایط عمل می کند می تواند برای معلم دیگر یا همان معلم در شرایط دیگر ،کارایی نداشته باشد .با این حال خصوصیات و کیفیات مهم و مشخصی وجود دارد که می توانیم در مورد آنها بحث نموده و به تعمیم هایی دست بزنیم .این کیفیات عبارتند از :
1- توانایی جذب دانش آموزان و دانشجویان : به عقیده دکتر سیف ،یکی از ویژگیهای معلمان کارآمد جذب شاگردان به جلسات درس و ادامه شرکت آنان در فعالیتهای یادگیری می باشد.به عقیده برونینگ و گلاور ،معلمان کارآمد قادرند آنچه را دانش آموزان ایشان باید فرا گیرند به آنها منتقل سازند .آنها سازمان یافته تر عمل کرده و شاگردان خود را خیلی روشن توجیه نموده به نحوی که شاگردان آنها م ی دانند چه کاری را باید انجام دهند .توانایی انتقال اهداف درس به دانش آموزان ،تاثیرات عمیقی بر آمادگی دانش آموزان برای شرکت در کلاس ، بر کار ایشان در کلاس و نیز مطالعاتی که باید انجام دهند دارد . معلمان با کفایت می دانند که برای هر دانش آموزی درس را باید از کجا شروع کرد و هر جا که لازم آید به آموزش انفرادی رو ی می آورند و سرعت تدریس را متناسب با پیشرفت دانش آموزان تنظیم می کنند،به همین دلیل همه دانش آموزان ، چون مطالب با مهارتهای متفاوت ایشان تناسب دارد،به فعالیت برانگیخته می شوند.
2-پرورش معارتهای فکری : به عقیده برونینگ و گلاور ،شاید بتوان هدف تعلیم و تربیت را پرورش قوه تفکر دانش آموزان دانست و چون یادگیری معنا دار،به ویژه برای رشد قوای فکری دانش آموزان با اهمیت می باشد ،معلمان موفق می توانند فعالیتهای آموزشی را معنا دار سازند.بدین منظور یک معلم کارآمد یادگیری جدید دانش آموزان را طوری هدایت می کند که با دانش قبلی آنها همسانی داشته باشد تا دانش آموزان بتوانند دانش جدید را به نحوی منطقی در حافظه خود سازمان دهند.زیرا یادگیری مداوم محتاج سازماندهی منطقی مطلب با یکدیگر است .
3-یادگیر ی و ارزیابی آن : یکی دیگر از خصوصیات یک معلم کارآمد توجه به پیشرفت تحصیلی شاگردان و ارزیابی یادگیری آنها می باشد.مطابق با آنچه گفته شد تدریس خوب با دقت و وسواسی در خور توجه ارزیابی می شود ،به شکلی که دایما می توان تغییرات لازم را در آن صورت داد .در این وضعیت دانش آموزان در مورد یادگیری خود فیدبک سریع و مطلوبی دریافت می کنند.به عقیده برونینگ و گلاور ،معلمان کارآمد از مهارتهای لازم برای ارزیابی دانش آموزان برخوردار بوده و قادرند میزان یادگیری ایشان را تعیین کنند . و وسایل اندازه گیری و ارزیابی بطور عمده عبارتند از امتحانات کلاسی ،تکالیف درسی ،پروژه های تحقیقاتی و آزمون های استاندارد شده .اطلاعات بدست آمده از ابزار ها و وسایل بالا معلمان خوب را کمک می کند تا روش تدریس خود را تنظیم کنند. یادگیری دانش لآموزان با دریافت پسخوراند(فیدبک ) ناشی از ارزیابی دقیق ،تسهیل می گردد.
4-یادگیری مداوم : به نظر می رسد می توان بهترین معلمان را کسانی دانست که اوقات خود را صرف یادگیری می کنند.به نظر می رسد متاسفانه برخی از معلمان با شروع تدریس ،یادگیری را متوقف می سازند و به جزوه هایی که روزگاری تهیه کرده اند بسنده می سازند.به همین دلیل جهان در حال تغییر از کنار آنها می گذرد و به سرعت ایشان را در وضعیتی قرار می دهد که دیگر آمادگی تدریس کارآمد را ندارند .یک معلم کارآمد معمولا تحولات مربوط به رشته خود را تعقیب می کند و دائما مهارتهای خویش را بهبود می بخشد .آنها همواره در حال آموختن هستند. به عبارتی دیگر آنها دائما در حال شاگردی کردن هستند.
5-اداره کلاس : معلمان کارآمد معمولا دارای کلاسی مطلوب ،منسجم و پربار هستند.معلمان کارآمد نسبت به آنچه در کلاس ایشان اتفاق می افتد بسیار حساس هستند و قادرند مشکلات را رفع کنند.این معلمان اغلب توجه کافی به شاگردان داشته و حساس اند که به همه افراد فرصتها و کمک مساوی داده شود .از این نظر معلمان خوب ،راحت و قابل اعتماد و اطمینان جلوه می کنند.اینان معلمانی صبور و بردبارند و الگویی عالی از اجرای نقش خود هستند. آنها به موقعیت دانش آموزان توجه کرده و به عقیده گینات نسبت به دانش آموزان توجه و مراقبت نشان داده و به شاگردان کمک می کنند تا فراگیرند که چگونه می توان با دیگران همکاری جمعی داشت و در عین حال خوشحال و مفید بود .آنها محیطی ایجاد می کنند لذت بخش شادی آفرین که در آن شوخی و تفریح مشترک مرزهای میان معلم و کلاس را تقلیل داده و به شرطی که در آن زیاده روی نشود به کلاس کمک می کند که معلم را بیشتر به صورت یک دوست و همراه تصور کنند. همین نحو ،آمادگی همکاری با دوستان در کلاس افزایش یافته و بدین ترتیب تعداد حوادثی که به مشکلات موجود در کنترل کلاس می انجامد ،تقلیل می یابد.
6-آخرین ویژگی معلمان کارآمد که در اینجا مورد بحث قرار می گیرد رفتارهای کلاسی معلمان است . به عقیده بسیاری از پژوهشگران آموزشی ،همبستگی معناداری بین بعضی از رفتارهای معلمان و پیشرفت تحصیلی شاگردان آنها وجود دارد.دکتر سیف به نقل از رونشناین و فرست ( Rasenshine & Furst ) ، هشت متغیر آموزشی یا رفتار کلاسی معلمان را که با یادگیری شاگردان رابطه و همبستگی معنی دار نشان داده اند معرفی کرده اند.این متغیر ها عبارتند از :
الف -روشنی توضیحات معلم در کلاس .
ب-انعطاف پذیری در روش آموزش
ج -اشتیاق در کار ،شامل تحرک در کلاس ،حرکات سرو دست و نوسان صدا .
د-احساس مسوولیت در عمل ،شامل تاکید بر یادگیر ی و فعالیت شاگردان
ه- فرصت یادگیری دادن به شاگردان برای یادگیری مطالب تا سرحد تسلط
و-استفاده از عقاید شاگردان ، شامل تشویق شاگردان به اظهار نظر و تایید نظریات آنها.
ز- استفاده از مطالب سازمان دهنده شامل مرور کردن مطالب و ایجاد ارتباط مطالب درسی با یکدیگر .
ح -طرح سوالهای دارای سطوح مختلف ،از جمله سوالهایی که با چه ،کجا، چرا و چگونه شروع می شود .
مطابق تحقیقات به عمل آمده به نظر می رسد که مهمترین متغیر آموزشی معلم که بیشترین همبستگی را با یادگیری شاگردان دارد روشنی توضیحات و مطالبی است که معلم در آموزش خود در اختیار شاگردان قرار می دهد.
****
منبع : مقاله " کدام معلم کارآمد است ؟" -نوشته : سید حمید آتش پور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با همکاری شیوا جوهر دانشجوی رشته علوم تربیتی ،روزنامه همشهری ، 9 آذر 1378- صفحه اجتماعی
محمد از تهران – در منوی Tools کامپیوترمنoptions Folder نیست. ویندوز را عوض میکنم بعد از یک مدت دوباره Options Folder محو میشود. چطور میشود دیگرOptions Folder محو نشود؟ از ریجستری چطور میشود به آن دسترسی پیدا کرد؟
در کل غیرفعال شدنOptions Folder به دو علت میتواند باشد:
1– آلوده شدن به ویروس یا تروجان یا بدافزارها و کرمهای رایانهای
2– مدیر سیستم بهخواست خودش این گزینهها را غیرفعال کند.
در مورد دوم که بحثی نیست، اما در مورد اول دو راه کار کلی دارید.
اول از طریق Policy و دوم از طریق Registry فعال کردن از طریق Policy ابتدا به محیط Group policy بروید.
برای اینکار در منوی Runعبارت gpedit.mscرا تایپ کنید و okکنید.
حال پنجره باز شده شامل دو قسمت چپ و راست است که در سمت چپ آیتمها بهصورت درختی لیست شدهاند که با کلیک روی علامت + زیرمجموعه آن باز میشود و با هر بار کلیک روی هر یک از این آیتمها زیرمجموعه این آیتم در سمت راست نمایش داده میشود.
برای فعال کردن Folder optionاین مسیر را بپیمایید:
User Configuration > Administrative Templates >
Windows Components > Windows Explorer
حال در پنجره سمت راست گزینه زیر را دوبار کلیک کنید:
... Removes the Folder Options menu
و گزینه Disableرا انتخاب و سپس okکنید.
حال پنجره Group policyرا ببندید و برای اینکه گزینههایی که تغییر دادهاید، اعمال شود در منوی run این فرمان را وارد کنید: gpupdate /force و یا اینکه یکبار سیستم را ریست کنید.
برای استفاده از رجیستری در فعال کردن Folder option ابتدا برنامه Notepadرا اجرا کنید.
دستورات زیر را کپی و در برنامه Pasteکنید و در هنگام ذخیره، اسم فایل اختیاری اما پسوند فایل باید .reg باشد مانند:
EnableTaskManager.reg
مریم سلطانی از محلات – لطفا تنظیمات express Microsoft outlook و Yahoo messenger را برای ارسال و دریافت ایمیل توضیح دهید.
در این نرمافزارها، پس از نصب، هماهنگ با تنظیمات دستگاه، گزینههای مناسب انتخاب شده و بهصورت پیشفرض امکان ارسال و دریافت ایمیل حتما وجود دارد. بهدلیل وجود گزینههای بسیار امکان آموزش آن در این صفحه وجود ندارد.
رضا دلیر – چند پرسش دارم:
1– برای استفاده همزمان از دو RAM آیا بهتر است که آنها را در دو اسلات همرنگ قرار داد یا در اسلاتهایی بارنگ متفاوت؟
2– چگونه میتوان از یک فایل متنی زرنگار تحت داس روی یک سیستم جدید چاپ گرفت؟
3– لطفا در مورد نحوه کار برنامههایی که اجازه نصب چند سیستم عامل را میدهند هم توضیح دهید. آیا سیستم عامل DOS روی رایانه های جدید (NTFS) قابل نصب است؟
1-تفاوت رنگ اسلاتها در سیستم، بهدلیل تفاوت باسهای رم است. از طرفی با دو رم با باسهای مختلف نمیتوان استفاده کرد بنابراین رمهای با باس مشابه در اسلاتهای هم رنگ قرار میگیرند.
2-با نصب برنامه زرنگار روی سیستم جدید میتوان پس از باز کردن، آن را چاپ کرد.
اگر منظورتان از سیستم جدید این است که سیستم عامل داس ندارد، میتوانید در سیستم قدیمی (که داس دارد)، خروجی خاصی بگیرید که برنامه Word هم قابلیت خواندن آن را داشته باشد که البته در این حالت یک فایل متنی ساده بدون پاورقی، جدول یا تصویر خواهیم داشت که تا حد زیادی به فایل اصلی شبیه است.
البته نرمافزارهایی نیز برای تبدیل فایل زرنگار به ورد وجود دارد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند.
3- در مورد نحوه کار این نرمافزارها، چون ممکن است با اختصارگویی، حق مطلب ادا نشود و ضمن این که مجالی برای این توضیحات در این ستون نیست، در آینده در مقالهای به آن پرداخته خواهد شد. سیستم عامل داس بر روی سیستم های با پارتیشن NTFS نصب نمیشود و به پارتیشن FAT نیاز دارد.
علی رضایی – یک ویروس وارد کامپیوترم شده که نمیگذارد هیچ ضدویروسی بالا بیایدبرای حذف آن باید چه کنم؟
سیستم را در حالت Safe Mode راهاندازی کنید و سپس ضدویروس را اجرا کنید. چنانچه این کار عملی نشد، از ضدویروسهایی که در محیط داس، سیستم را جستجو می کنند، استفاده کنید.
بهنام بهارلوئی از یزدانشهر – سرعت 1USB و 2USB تا چه میزان با هم متفاوت است در ضمن اگر بخواهیم 1USB را به 2USB دهیم باید چه کرد؟
سرعت 2USB تقریبا 40 برابر سرعت 1USB است. سادهترین راه تهیه یک کارت Port Card 2.0Adaptec USB است که قیمت زیادی هم ندارد.
من بهدرستی به اینترنت وصل میشوم ولی زمانی که اینترنت خود را باز میکنم ایرادی مبنی بر اینکه به اینترنت وصل نیستم میدهد؟
از اینکه اکسپلورر بهصورت آفلاین اجرا نشده باشد، مطمئن شوید. برای اطمینان از منوی File، تیک گزینه Work offline را بردارید.
چگونه میتوان در ورد کاری کرد که زیر «ی» دو نقطه نوشته نشود و سوال بعد اینکه من نمیتوانم حرف «پ» را بنویسم؟
همانطور که در سوالهای قبل گفته شد، چنانچه صفحه کلید فارسی بر روی سیستم خود نصب نکردهاید، طبق روش گفته شده، اقدام کنید. سپس باید فونتهای فارسی بر روی سیستم خود نصب کنید.
فونتهای با پیشوند «ب»، مانند b lotus، برای تایپ فارسی هستند. در ضمن باید حرف «پ» را بر روی صفحه کلید خود پیدا کنید که برحسب انواع مختلف صفحه کلید، جای آن نیز متفاوت است.
شرکت صنایع سیمان زابل طی اطلاعیهای از جذب و استخدام تعدادی نیروی انسانی خبر داده است.
به
گزارش خبرنگار بازارکار، این شرکت در نظر دارد به منظور تامین نیروهای
متخصص خود برای دوره بهرهبرداری کارخانه سیمان سیستان، از طریق برگزاری
آزمون نسبت به گزینش، جذب و آموزش پرسنل مورد نیاز خود اقدام نماید.
بر
این اساس، از دانشآموختگان رشتههای کامپیوتر، مکانیک، برق، صنایع، شیمی،
معدن، عمران، شیمی، فیزیک، حسابداری، مدیریت، حقوق، ایمنی و بهداشت،
محیطزیست، روابطعمومی، گرافیک، ادبیات، زبان انگلیسی، ورزش (در مقطع
کارشناسی)، ایمنی و بهداشت، مکانیک، تاسیسات، برق الکترونیک، مخابرات
عمران، شیمی، کامپیوتر، مدیریت، حسابداری و بازرگانی (در مقطع کاردانی)
دعوت به همکاری میشود.
به علاوه به همکاری دارندگان مدرک دیپلم در رشتههای علوم انسانی، برق، کامپیوتر، مکانیک، حسابداری و ریاضی نیاز میباشد.
لازم به ذکر است، حق تقدم در استخدام با ساکنین بومی استان سیستان و بلوچستان میباشد.
متقاضیان
میتوانند برای دسترسی به اطلاعیه کامل استخدامی به همراه گرایشها و
جنسیت مورد نظر در هر یک از تخصصها به شماره 416 هفتهنامه بازارکار مورخ
23/9/87 مراجعه و حداکثر تا تاریخ 30/9/87 نسبت به ثبتنام اقدام نمایند.
متن کامل این آگهی در سایت www.zabolcement.com نیز درج گردیده است.