مدیرسازمان جهاد کشاورزی ساوه از آغاز طرح
مبارزهبیولوژیک با کرم گلوگاه انار در سطح باغات این شهرستان خبر داد.
مهندس "حسن شریفی" روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا
افزود: کرم گلوگاه آفتی است کهدر داخل تاج انار تخمگذاری و با مکش آب انار
این محصول را از بین میبرد. وی افزود: یکی از موثرترین راههای
مبارزه بااین آفت مبارزه بیولوژیکی و استفادهاز زنبورهایی بنام"تری کو گراما" است
کهبانشستن برتاج انار تخمهای خود را درون تخمهای کرم گلوگاه میگذارد و آنها را از
بین میبرد.
وی اضافهکرد: طرح مبارزه بیولوژیک در سطح ۱۵۰هکتار از باغات انار ساوه از امروز (پنجشنبه) آغاز شده و در پنج مرحله اجرا میشود. وی گفت: در راستای اجرای این طرح ۹میلیون زنبور تری کو گراما در این باغها رهاسازی میشود. مهندس شریفی افزود: طرح مبارزه بیولوژیک باکرم گلوگاه انار از سال ۷۷و به مدت پنج سال بصورت تحقیقاتی شروع وپس از آن در باغهای ساوه اجرایی شد. بگفته وی با اجرای این طرح خسارات کرم گلوگاه در این باغهای انار تا ۷۰ درصد کاهش مییابد. وی با اشاره به وجود هفت هزار هکتار باغ انار در این شهرستان افزود: از این میزان باغ سالانه ۱۰۰هزار تن محصول برداشت میشود.
- در سیم کارت های اعتباری:
فعال سازی پیامگیر: *140*3*1*1#فعال سازی ذخیره شماره: *140*3*1*3#حذف همه سرویس ها: *140*3*1*4#دریافت تنظیمات ام ام اس: *140*3*5#دریافت تنظیمات جی پی آر اس: *140*3*6#
- در سیم کارت های دائمی:
فعال سازی پیامگیر: *130*3*1*1#فعال سازی ذخیره شماره: *130*3*1*3#
حذف همه سرویس ها: *130*3*1*4#دریافت تنظیمات ام ام اس: *130*3*5#
دریافت تنظیمات جی پی آر اس: *130*3*6#
------> توجه داشته باشید که کد ها را از راست به چپ باید وارد کنید.
کبوتران
در بسیاری از شهرها بخصوص شهرهای کشورهای اروپایی علیرغم این که به
عنوان حیوانی شهرنشین تلقی میشوند، در حکم جانور موذی و پرندهای که
محیط شهری را آلوده میکند شناخته شدهاند. آنها نماهای شهری و تاقچههای
ساختمانها را با فضلههای خود بدمنظره میکنند و به هر خرده ریزهای در
جویها نوک میزنند. مهریار میرنیا
همین باعث شده به واسطه انتقال بیماریهایی که
میتوانند از حیوانات به انسان منتقل شوند، لقب موشهای کثیف بالدار از
سوی برخی مردم به آنها اعطا شود. اما خوب است بدانیم جانوران وحشی خارج از
محدودههای شهر، حیواناتی که میخوریم و حتی حیوانات خانگی نقش بیشتری در
انتقال بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان دارند.
کبوتران شهری
در وهله نخست با فضولاتشان مقصر نقل و انتقال بیماریهای قارچی و
باکتریایی قلمداد میشوند و به اعتقاد مردم میتوانند برای افرادی که
سیستمهای ایمنی بدنشان ضعیف است، بزرگترین خطر محسوب شوند. اما در خصوص
گسترش اخیر بیماریهای عفونی و مسری جانوری نظیر آنفلوآنزای مرغی 1N5H ،
سندرم تنفسی حاد (سارس) و ویروس اچ آی وی این سوال برای متخصصان مطرح
میشود که میزان توجه و نگرانی نسبت به پتانسیل بیماریپذیری پرندگانی که
در سراسر دنیا شهرها را به محل اجتماع و سکونت خود بدل ساختهاند، چقدر
باید باشد؟
اصولا هر حیوانی میتواند ناقل یک بیماری به انسان
باشد. اما محققان بومشناسی از کنسرسیوم پزشکی و حفظ محیط زیست نیویورک که
در زمینه تغییرات زیستمحیطی انسانی، سلامت و تنوع زیستی گونهها مطالعه
میکنند، اعتقاد دارند: در حقیقت، بیشتر (حدود 999/99) عوامل بیماریزایی
که توسط حیوانات منتقل میشوند، افراد را آلوده نخواهند کرد. با وجود این،
بیماریهای جانوری سهم در حال رشدی از بروز بیماریهای عفونی و مسری را
نشان میدهند؛ طی تحقیقات محققان انگلیسی، حدود 75 درصد بروز بیماریهای
مسری در شمار بیماریهای جانوری محاسبه شدهاند که در مقام مقایسه، حدود
60 درصد کل عوامل بیماریزای انسانی میتوانند حیوانات را آلوده کنند.
موشهای
شهری را که در گنداب روها و اگوی شهری و دپوهای زباله زیست میکنند،
نمیتوان به هیچ عنوان بیگناه دانست: محققان آنها را به ظهور مجدد طاعون و
تیفوس مرتبط میکنند. خفاشها که به وفور در مناطق خارج شهر یافت میشوند
و از دیرباز نقش فعالی در ارتباط با بیماری هاری داشتند، در دهه 1990
مصیبت جدیدی به بار آوردند به طوری که پس از شیوع ویروسهای هندرا و نیپا
به ترتیب در استرالیا و آسیای جنوب شرقی موجب مرگ انسانها و نیز احشام
شدند. چند سال بعد نیز بیماری سارس با انتقال توسط خطوط هوایی تجاری تمام
مردم دنیا را وحشت زده کرد. این ویروس اثر بسیار نامطلوبی بر بازارهای
فروش حیوانات زنده در چین گذاشت که ردپای آن نخست به گربه زباد(نوعی گربه
مشک دار) و سپس به خفاشها میرسد ودر حال حاضر اعتقاد بر این است که این
حامل دومی نقطه آغازگر واقعی این ویروس خطرناک باشد. بر خلاف روند رو به
افزایش شهرنشینی در سراسر دنیا، مردم و حیات وحش هر دو در آلودگیهای
بیشتر سهیم هستند. در طغیان ویروسهای هندرا و نیپا،عواملی همچون چندپارگی
سکونتگاهها و افزایش تماس بین خفاشهای وحشی و حیوانات اهلی سهیم
بودهاند. نوعی از شامپانزهها موجب طغیان بیماری ابولا در آفریقا شده
است. در آمریکا کسانی که سنجاب مرغزار در خانه داشتند، نوعی بیماری آبله
مرغان میمونی از این حیوان دستآموز منزلشان گرفتهاند. برنامه احیای
جنگلها در ایالتهای شمال شرقی آمریکا در طول قرن گذشته که توسعه
جمعیتهای گوزن و آهو را به دنبال داشت، موجب گسترش نوعی بیماری خونی در
منطقه شد. در مقام مقایسه، به نظر میرسد پتانسیل کبوتران برای انتشار
آنفلوآنزای مرغی در حداقل خود باشد.
به اعتقاد محققان با وجود
آلوده شدن گونههای مختلف پرندگان در برخی مناطق آفریقایی با این ویروس
مرگبار و نام بردن پرندگان به عنوان ناقلان اصلی این ویروس به جوامع
انسانی، بیشتر انسانهایی که مرگشان ناشی از نژادی از آنفلوآنزای مرغی
موسوم به عامل بیماریزای 1N5H بوده است، ردپای آلودگیشان به تماس با
طیور میرسد. آنفلوآنزای مرغی به شهادت آمارهای بینالمللی به یکی از
بحرانیترین چالشهای فرآروی بشر تبدیل شده و از این جهت که طیف وسیعی از
جانوران را میتواند در معرض خطر قرار دهد، مشکلات زیادی را برای مردم و
بخصوص کشاورزان و شاغلان بخش صنعت دام و طیور و کشاورزی ایجاد کرده است.
این نوع از ویروس آنفلوآنزای مرغی به طرزی غیرعادی سبب تلف شدن گونههای
مختلف پرندگان در مناطقی ازجمله آسیای جنوب شرقی شده است. گونههای مختلف
جانوری نظیر پرندگان وحشی و اهلی، موشها و حتی خوکها نیز در معرض آلودگی
قرار دارند. شواهد نشان میدهد که این نژاد تاکنون به آمریکای شمالی رسیده
است. به اعتقاد محققان مرکز پیدایش بیماریهای دانشگاه لووا، در صورتی که
فرد آلوده مشابهی در این منطقه ظاهر شود، نتیجهاش میتواند پیش از هر چیز
برای شاغلان بخش کشاورزی صنعتی فاجعهآمیز باشد. با افزایش آگاهیهای
عمومی، قرار داشتن در معرض پرندگان و مرغان اهلی به طور محسوسی تغییر کرده
است. مثلا در برنامه کشوری بهرهبرداری محدود تغذیه حیوانی در آمریکا که
طی آن بهرهبرداران صنعتی تولیدات محصولات حیوانی خود را کاهش دادهاند،
کارگران کشاورزی مجبورند زمان خیلی بیشتری را در تماس نزدیک با حیوانات
صرف کنند.
به نظر کارشناسان، چنین راههای اختلاط و نزدیکی میان
انسان و حیوانات عامل بالقوهای در جهت همهگیری بعدی آنفلوآنزا به شمار
میرود. زمانی که شیوعی از بیماری به شکل کشف نشده در تاسیسات روی دهد،
ویروسها میتوانند همچنان که در میان گلههای بزرگ دام وطیور و دستههای
پرندگان به تناوب ظاهر میشوند جهش پیدا کنند. تصور این که چنین ویروس
خطرناکی به مرحلهای از جهش برسد که بتواند خود را وارد بدن انسان کند،
بسیار هولناک است. تحقیقات دانشمندان نشان میدهد مزرعهداران، دامپزشکان
و تولیدکنندگان گوشت قرمز، نرخهای بالای آلودگی به آنفلوآنزای خوکی داشته
و دامپزشکان مربوط به بخش طیور، آنفلوآنزای مرغی بیشتری را انتقال
میدهند. پژوهش درخصوص کبوتران شهری نشان داده است که حتی کبوترانی که به
ویروس آنفلوآنزای مرغی آلوده شدهاند، عملا نقش ناقل بسیار اندکی
داشتهاند. از آنجا که این گونه از پرندگان مقادیر ناچیزی از ویروس را در
جریان خونشان حمل میکنند، احتمال آلوده ساختن پشههایی را که پس از آنها
انسانها را هدف قرار میدهند، ندارند.
منبع: scientific American
مقدمه
در
دورة کنونی که عصر فن آوری ارتباطات و اطلاعات نامیده شده، پیشرفت و گسترش
علوم در بسیاری از زمینه ها رشد سریعی یافته است. از یک سو خدمات رسانی و
رفاه عمومی روند
مطلوب تری یافته و از سوی دیگر، جرم و ارتکاب جرایم پیچیده تر شده است.
بر
همین اساس، سازمان پلیس ایران نیز در راستای دو مأموریت مهم خود یعنی: 1-
ارائه خدمات تخصصی همچون گذرنامه، امور راهنمایی و رانندگی، نظارت بر
اماکن عمومی و .. 2- پیشگیری از جرم و ایجاد امنیت و به طبع آن احساس
امنیت ، وظیفه دارد که همگام با تحولات علمی و تخصصی نوین حرکت کند تا در
انجام مأموریت های فوق به گونه ای مطلوب به اهداف خود دست یابد.
در
همین راستا از وظایف مهم دانشگاه علوم انتظامی - که بازوی توانمند علمی
پلیس ایران است، تولید و توسعة دانش انتظامی در سطوح بالا و آموزش و
تربیت افسران در مقاطع تحصیلی عالی است که در سال های اخیر با تأسیس
دانشکدة های تخصصی روند رو به رشدی را طی نموده است. کتابچة حاضر نیز به
منظور اطلاع رسانی و آشنایی بیشتر شهروندان گرامی با دانشگاه علوم
انتظامی، دانشکده های تخصصی و بخش گوناگون آن تهیه و در اختیار
علاقه
مندان قرار می گیرد. امید است این مختصر که تقدیم حضورتان می گردد، بتواند
اطلاعات مفیدی را در ارتباط با آشنایی از دانشگاه علوم انتظامی در
اختیارتان قرار دهد.
معاونت پژوهش دانشگاه علوم انتظامی
مهرماه 1383
تاریخچه دانشگاه علوم انتظامی از آغاز تا امروز
دانشگاه
علوم انتظامی ، یکی از مهم ترین واحدهای آموزش و تربیت جوانان شایسته در
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، به شمار می آید.
این دانشگاه ، با
هدف تعلیم و تربیت افسران با ایمان ، شجاع، آگاه و توانا در راستای اجرای
مأموریت ها و وظایف متنوع و دشواری که قانونگذار به عهده نیروی انتظامی
گذاشته است از جایگاه مناسبی در نظام دانشگاهی کشور برخوردار است. دانشگاه
علوم انتظامی
از زمان تأسیس تاکنون، همگام با تحولاتی که پلیس ایران در
دوره
های مختلف تاریخی، با آن روبرو بوده، شاهد دگرگونی ها و فراز و نشیب هایی
برای رسیدن به هدف عالی و مطلوب خود بوده است. این دانشگاه در سال 1323 با
عنوان « آموزشگاه عالی شهربانی» رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. مدت زمان
تحصیلی این آموزشگاه دو سال و هدف از تشکیل آن، پرورش افسرانی بوده است که
بتوانند از عهده انجام وظایف مربوط به شهربانی آن روزگار برآیند.
دانشجویان قبل از انقلاب دانشگاه پلیس
نام «آموزشگاه عالی شهربانی» از دی ماه سال 1338 به « دانشکده افسری شهربانی» تغییر و طول مدت تحصیلی آن به سه سال افزایش یافت.
پس
از تصویب و ابلاغ قانون تأسیس، این دانشکده برای آموزش دانشجویان ورودی و
تشکیل دوره های عالی وتخصصی دایر شد. باتوجه به اینکه به هر یک از این
دوره ها در مؤسسات فرهنگی مشابه، «دانشکده» اطلاق می گردید، و با استناد
به اجازه نامه وزارت کشور و موافقت شورای عالی فرهنگ، نام «دانشکده افسری
شهربانی» در همان سال به «دانشگاه پلیس» تبدیل گردید. در این زمان ، این
دانشگاه به عنوان یکی از ادارات شهربانی زیر نظر ریاست شهربانی کل کشور
فعالیت می کرد.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در سال
1357 و استقرار نظام جمهوری اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) ، همة
سازمان ها و نهادهای حکومتی و دولتی ساختار و ماهیت جدیدی یافتند. در این
میان « سازمان پلیس کشور» به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای حکومتی و به
تبع آن دانشگاه پلیس به عنوان عالی ترین مرکز علمی و آموزشی این سازمان از
این تغییرات
بی بهره نماند. از سال 1360 دانشگاه دوباره پذیرش دانشجو را از سرگرفت و به فعالیت خود در پذیرش و تربیت افسران تا
سال
1370 ادامه داد. در سال 1370 با ادغام سازمان های شهربانی ، ژاندارمری و
کمیتة انقلاب اسلامی و پلیس قضایی ، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ( ناجا )
شکل گرفت. به دنبال این ادغام ، دانشگاه پلیس نیز وارد مرحلة تازه ای از
حیات خود شد. در این سال، دانشکده ها و مراکز آموزشی سه سازمان گذشته، به
هم پیوستند و «دانشگاه علوم انتظامی» با سازمان و ساختاری جدید به وجود
آمد.
حضور مقام معظم رهبری در مراسم فارغ التحصیلی
پس
از گذشت تقریباً یک دهه از این دوره جدید، براساس تجارب ارزنده دانشگاه و
با توجه به نیازهای جدید جامعه به دریافت خدمات بهنگام و حرفه ای و همچنین
گستردگی و پیچیدگی این وظایف و خدمات ، ضرورت تخصصی شدن آموزش ها و علوم
پلیسی در حوزه های گوناگون بیش از پیش احساس شد.
به همین منظور از
ابتدای سال 1378 «ستاد بهینه سازی آموزش» در دانشگاه تشکیل گردید و با
مشارکت و همفکری فرماندهان ، استادان ، کارشناسان و مشاوران مجرب و
کارآزموده و مطالعات دقیق کارشناسی نظام نوین دانشگاه با هویت دانشگاهی،
علمی و تخصصی و ستادی را طراحی و از مهرماه 1380 رسماً کار دانشکده ها
آغاز گردید. اسامی داشکده ها و مراکز آموزشی و معاونت های ستادی به شرح
زیر می باشد:
الف - دانشکده های تخصصی
1- دانشکدة فرماندهی و ستاد (دافوس)
2- دانشکدة پلیس انتظامی
3- دانشکدةپلیس راهنمایی و رانندگی (راهور)
4- دانشکدة پلیس اداری و فنی
5- دانشکدة پلیس جنایی
6- دانشکدة پلیس امنیتی
7- دانشکدة پلیس مرزی
8- مجتمع آموزش عالی کوثر (ویژه آموزش پلیس زن)
9- مرکز آموزش عالی نصر
(که ویژه آموزش علوم پایه به فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها است)
ب – معاونت های حوزة ستادی
1- معاونت آموزش
2- معاونت پژوهش
3- معاونت دانشجویی
4- دفتر هیئت علمی
5- معاونت طرح و برنامه و بودجه
6- معاونت نیروی انسانی
7- فرماندهی آماد و پشتیبانی
8- معاونت بازرسی
اجرای مراسم رژه دانشجویان در جشن فارغ التحصیلی
در
نظام جدید آموزشی تعداد 6 رشته کارشناسی ارشد، 14 رشته کارشناسی و 13 رشته
کاردانی با گرایش های مختلف و با توجه به نیازهای تخصصی ناجا در مقاطع
مختلف طراحی گردید و برای اجرای آن در ساختار دانشگاه علوم انتظامی
تغییرات عمده ای به وجود آمد. تدابیر و برنامه های راهبردی فرماندة محترم
نیروی انتظامی نیز نقش اساسی و کارساز در ایجاد تحول در ابعاد ساختاری و
ماهیت سازمان پلیس داشت، که ناجا را به سوی علمی شدن، تخصصی گرایی و
مواجهة عالمانه و محققانه با آسیب های اجتماعی و افزایش قابلیت، کارآمدی و
توانمندی و همچنین برخورد قاطع و مقتدرانه با مجرمان و بزهکاران و برهم
زنندگان نظم و امنیت و آرامش جامعه هدایت نمود.
بدون تردید هم اکنون
دانشگاه علوم انتظامی به عنوان عالی ترین مرکز علمی و تربیتی پلیس کشور
نقش مهمی را در اجرای هرچه بهتر تدابیر و سیاست ها ی کلان نیرو، به ویژه
در حوزة آموزش و تربیت افسران ، تولید دانش پلیسی و افزایش کارآمدی و
توانمندی های علمی، پژوهشی و تخصصی پلیس ایفا می کند.
اعطای هدیه (تفنگ شکاری) از سوی رئیس جمهور به یکی از دانشجویان در مراسم فارغ التحصیلی
لذا مهم ترین وظایف دانشگاه علوم انتظامی به اختصار به شرح زیر می باشد:
مأموریت ها و وظایف
مهم ترین وظایف دانشگاه علوم انتظامی:
1-
آموزش و پرورش دانشجویان ورودی نیروی انتظامی از طریق هدایت امور دانشکده
ها و مراکز آموزش تکمیلی تابعه براساس مصوبات مراجع ذی ربط .
2- ایجاد بسترهای مناسب برای شکل گیری رفتارهای فردی، اجتماعی و سازمانی مورد نظر نیروی انتظامی در بین دانشجویان دانشگاه .
3-
برنامه ریزی منظم و مدون به منظور جذب اساتید و تأمین نیروهای متخصص در
زمینه های آموزشی از میان نیروهای کارآمد درون سازمانی و برون سازمانی.
4- همکاری وتبادل تجربیات علمی و عملی مورد نیاز با سایر مراکز فرهنگی داخل و خارج از کشور.
5-
ارزیابی نتایج آموزش ها، سطح دانش و پیشرفت دانشجویان، اعضای هیئت علمی و
سایر متخصصان امور آموزشی در مقاطع مختلف دانشگاه برابر ضوابط و معیارهای
علمی از لحاظ کمی و کیفی.
بازدید فرمانده نیروی انتظامی از نحوه آموزش دانشجویان
شیوة پذیرش دانشجو
هم اکنون پذیرش دانشجو به دو شیوه در دانشگاه علوم انتظامی انجام می گیرد:
1-
جذب از طریق آزمون سراسری : جوانانی که علاقه مند به تحصیل در دانشگاه
علوم انتظامی هستند از طریق شرکت در آزمون سراسری پذیرفته می شوند.
داوطلبان علاوه بر کسب
رتبة قبولی و دارا بودن شرایط عمومی
استخدام، باید دارای شرایط اختصاصی از جمله داشتن علاقه و انگیزة لازم،
سلامتی کامل جسمی و روانی و شرایط سنی باشند. تحصیل در این دانشگاه در دو
مقطع کاردانی و کارشناسی به صورت شبانه روزی است و دانشجویان از امکانات و
مزایای خاص تسهیلاتی و رفاهی چون پرداخت حقوق ماهیانه، وام، تجهیزات
ورزشی، سفرهای سیاحتی و زیارتی و اعطای بورس تحصیلی و امکان ادامة تحصیل
برای مقاطع کارشناسی ارشد و در آینده ای نزدیک (دکتری) نیز برخوردار
می
شوند. در ضمن، دانشجویان این دانشگاه با مهارت ها و فنونی آشنا می شوند که
در سایر دانشگاه های کشور دیده نمی شود؛ مهارت هایی چون تیراندازی،
رانندگی، فراگیری شنا و ورزش های رزمی و تخصص های گوناگون دیگر.
2-
جذب دانش آموختگان سایر دانشگاه ها: در سال های اخیر، علاوه بر جذب دانشجو
به شیوة فوق، تعداد زیادی از جوانان و دانش آموختگان سایردانشگاه ها و
مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع مختلف تحصیلی، پس از انجام مراحل قانونی
جذب و در مرکز آموزش عالی نصر به فراگیری آموزش های لازم در دوره های پیش
بینی شده مشغول شده اند. تعدادی از این افراد پس از گذراندن یک دورة عمومی
و انتظامی کوتاه مدت، در خدمت پلیس کشور قرار می گیرند و تعدادی دیگر پس
از اتمام آموزش اولیة عمومی، جهت تکمیل آموزش های تخصصی به سایر دانشکده
های دانشـگاه اعـزام و به تناسب رشتة پذیرفته شده، دوره های آموزشی را تا
رسیدن به سطح یک افسر کارآمد پلیس ادامه می دهند.
اعطای سرمچی توسط ریاست جمهوری در مراسم فارغ التحصیلی
الف: معرفی معاونت های دانشگاه علوم انتظامی
پس از استقرار نظام نوین دانشگاه ، با هویت دانشگاهی علمی و تخصصی علاوه بر گسترش دانشکده ها، در حوزة
معاونت
ها ی ستادی نیز تحول و گسترش چشمگیری صورت گرفت. و هشت معاونت در دانشگاه
تأسیس گردید که از میان آنها می توان گفت که معاونت آموزش، معاونت پژوهش،
معاونت دانشجویی و دفتر هیئت علمی از جمله معاونت های مأموریتی محسوب می
گردند که در ارتباط با مسائل آموزشی و تربیتی دانشجویان و امور پژوهشی
انجام وظیفه می نمایند.
معاونت آموزش معاونت آموزش ، یکی از ارکان مهم دانشگاه بوده و
ازجایگاه ویژه ای درامرآموزش نیروهای مختلف ناجا برخوردار
است
و نقش اصلی را در ارتقای کارآیی سازمان و پیشبرد اهداف و مأموریت های ناجا
به عهده دارد. لذا از مهم ترین وظایف این معاونت، کاربردی کردن آموزش
وافزایش مهارت وتوانایی علمی دانشجویان جهت انجام مأموریت محوله پس از
فارغ التحصیلی در کلیه رده های ناجا است.
تشکیلات این معاونت عبارتند از: ادارات کل مطالعات و
برنامه
ریزی ، امور آموزشی، تحصیلات تکمیلی، آزمون و فارغ التحصیلان، کارگاه ها و
آموزش های عملی، پشتیبانی آموزش و دایره اداری که درمجموع، وظایف برنامه
ریزی ، هدایت، کنترل و نظارت بر اجرای آموزش ها در دانشگاه را به عهده
دارند.
کلاس آموزش افسران
معاونت آموزش محورهای مأموریتی ذیل را در امر آموزش
عهده دار می باشد:
1- ایجاد ارتباط با وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و سایر مبادی ذی ربط به منظور دریافت استانداردهای آموزشی .
2-
تدوین و ابلاغ سیاست ها ، خط مشی ها ، ضوابط، معیارها و دستورالعمل های
آموزشی، برنامه های تفصیلی، فوق برنامه ها ، اساسنامه ها، آیین نامه ها،
قوانین و مقررات آموزشی مصوب ، به رده های تابعه دانشگاه و نظارت بر اجرای
آنها.
3- ابلاغ تقویم آموزشی، برنامه ریزی و نظارت بر اجرای دقیق
برنامه های آموزشی.
4- بررسی و به روز نمودن برنامه های تفصیلی و منابع آموزشی.
5- برنامه ریزی و گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه .
6-تربیت علمی دانشجویان به منظور ایجاد آمادگی لازم و کافی برای پیشگیری از جرایم و مقابله با آن.
7-افزایش مهارت های فردی دانشجویان و کاربردی کردن
آموزش ها.
8- برنامه ریزی، نظارت، کنترل و مدیریت اردوگاه ها، میادین و
سالن های تیر و اجرای تیراندازی و آموزش های عملی کارگاهی و لابراتوارهای آموزشی.
9-تجهیز و به روز نمودن وسایل کمک آموزشی و تجهیزات
کارگاه های آموزشی.
10-تهیه و تأمین منابع درسی و کمک درسی دانشجویان.
11-اجرای دقیق ارزیابی علمی اساتید ودانشجویان به منظور تضمین کیفیت آموزش های ارائه شده و انجام امور منتسبین و بورسیه های ناجا.
12-ارتباط
با فارغ التحصیلان دانشگاه در سطح واحدهای ناجا به منظور سنجش میزان
موفقیت آموزش های ارائه شده در عرصه عمل و مأموریت های ناجا.
معاونت پژوهش معاونت
پژوهش، با تولید نشریات گوناگون علمی – کاربردی ، چاپ کتاب ، برگزاری
همایش ها و میزگردها، برپایی نمایشگاه و … یکی دیگر از ارکان مهم و
برآورندة اهداف مهم و اساسی دانشگاه علوم انتظامی در تولید دانش انتظامی،
امنیتی و ادبیات پلیسی است. این اهداف به طور خلاصه شامل موارد زیر می
باشد:
1-کاربردی کردن تجارب فرماندهان ارشد و مسئولان ناجا و تبدیل آن به یافته های علمی.
2-تولید و توسعه دانش مورد نیاز.
3-کمک به بهبود تحول در راهبردهای امنیتی - انتظامی.
4-ایجاد پشتوانه علمی و دانشگاهی برای ناجا.
5-تحلیل علمی از بحران ها، تهدیدها و مسائل و پدیده های اجتماعی تشنج آور.
6-تولید فرهنگ و بالندگی سازمانی.
نمایی از کتابخانه مرکزی دانشگاه
لازم
به ذکر است دانش انتظامی دارای گسترة مفهومی وسیعی است که بسیاری از
موضوعات و مسائل علوم اجتماعی نظیر نظم و اختلال، آسیب شناسی اجتماعی،جرم
وکشف جرم، امنیت اجتماعی و فردی، حقوق شهروندی و مدنی، پلیس و عملکردهای
مختلف آن در اجتماع و موارد فراوان دیگر را شامل می شود که همه آنها به
نوعی در حوزة مطالعات و پژوهش های انتظامی قرار دارند.
از این رو به
منظور تحقق موارد پیش گفته، معاونت پژوهش دانشگاه رسماً در سال 1379
تشکیل گردید و با توجه به ناکافی بودن مطالعات امنیتی،انتظامی و فقدان
رویکرد علمی در مواجهه با مسائل و معضلات اجتماعی،تلاش نمود با ایجاد
بسترهای مناسب برای جذب و دعوت به همکاری استادان و محققان و اجرای
طرح
های پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه های گوناگون دانش انتظامی به تولید آثار
علمی و پژوهشی بپردازد و کمبودهای موجود در این حوزه مهم را تا حد امکان
برطرف نماید.
ایـن معـاونت متشـکل از ادارات امـور پـژوهشـی، اطلاع
رسانی، همایش ها و ارتباطات، چاپ و نشر، نشریه، گروه ترجمه و دفتر امور
بین الملل می باشد.
بخشی از فعالیت های دائمی و کلی معاونت پژوهش عبارت است از:
•
دفتر امور بین الملل: این دفتر با هدف ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی و
پلیسی در سراسر جهان و بهره برداری از توان و تجارب علمی آنها، همچنین
ایجاد زمینه برای تبادل استاد و دانشجو و برگزاری همایش های علمی راه
اندازی گردید و در سال 1380 رسماً آغاز به کارکرد.
ملاقات فرماندهی دانشگاه با هیئت اعزامی از کانادا
•
اداره چاپ و نشر: این واحد به منظور چاپ، عرضه و فروش و مبادله محصولات
علمی و ایجاد ارتباط با سایر مؤسسات انتشاراتی در سال 1379 راه اندازی شد.
•
اداره اطلاع رسانی: این اداره دارای زیرمجموعه هایی چون کتابخانه مرکزی ،
بخش نشریات، مرکز رایانه و سالن مطالعه است. هدف این اداره تأمین نیازهای
علمی دانشجویان، ارایه خدمات کتابخانه ای ، نشریات واینترنت به دانشجویان،
اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه می باشد.
• اداره امور پژوهشی: این
اداره یکی دیگر از ادارات معاونت پژوهش می باشد که در زمینه تصویب طرح های
تحقیقاتی، تألیفی و ترجمه ای فعالیت می کند. همچنین ارزیابی فعالیت های
پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه به منظور اخذ امتیاز پژوهشی بر عهده این
اداره می باشد.
• اداره همایش ها و ارتباطات: این اداره با هدف ارتباط
با دانشگاه ها و مراکز علمی – پژوهشی جهت ارتقای سطح علمی استادان و
دانشجویان راه اندازی شد. علاوه بر این
برنامه ریزی و برگزاری
همایش ها، سمینارها، میزگردها، سخنرانی های علمی و بازدیدهای علمی و
نمایشگاه های تخصصی و عمومی برعهده این اداره است.
لازم به ذکر است معاونت پژوهش با چاپ و انتشار دو نشریه به نام های «فصلنامة دانش انتظامی» و «دوماهنامة علوم انتظامی» و نیز
چاپ
و انتشار 17 جلد کتاب در زمینه های مختلف علوم پلیسی و علوم دیگر، و تدوین
جزوات آموزشی و تصویب و اجرای 30 طرح تحقیقاتی از سوی اعضای هیئت علمی
دانشگاه توانسته است نقش مهمی در تولید دانش پلیسی ایفا نماید.
معاونت دانشجویی
معاونت
دانشجویی از سال 1380 فعالیت خود را آغاز نمود. ارتباط مداوم و مستمر با
دانشجویان ، بررسی مشکلات و نیازهای دانشجویی وارائة طرح ها و راه حل های
مناسب برای رفع این مشکلات و نیازها، نشانگر وظیفة سنگین این معاونت در
دانشگاه علوم انتظامی است.
از فعالیت های شایان ذکر این معاونت برای دستیابی به
اهداف مورد نظر می توان به تشکیل منظم جلسات هفتگی
شورای دانشجویی که در آن برنامه ها و مسائل دانشجویی
مورد بحث و بررسی و تصویب قرار می گیرد، چاپ و
انتشار منظم ماهنامه «دانشجو» برای بیان اندیشه ها و آراء
و نظرات دانشجویان، راه اندازی مرکز مشاوره و نظرسنجی
دانشگاه و دفاتر مشاورة دانشکده ها و فعالیت های متنوع
فرهنگی و هنری و ورزشی در قالب فعالیت های فوق برنامه اشاره کرد.
استفاده دانشجویان از لابراتور زبان
علاوه بر این، فعالیت های فوق برنامة که توسط این معاونت برای دانشجویان انجام می گردد عبارتند از:
اجرای
مراسم های مختلف مذهبی – فرهنگی بازدید از مراکز مختلف علمی و فرهنگی،
برگزاری جشن ازدواج دانشجویی، برگزاری کلاس های آموزشی رایانه و زبان
انگلیسی ، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی دانشجویی، تشکیل انجمن های
علمی و ادبی و کارگاه های آموزشی دانشجویی، راه اندازی کانون های فرهنگی و
هنری در رشته های مختلف موسیقی، شعر، نقاشی و خوشنویسی ، برگزاری جشنوارة
سالانة شعر دانشجویی، این برنامه ها به صورت منظم در تمامی دانشکده ها،
زیر نظر واحد مستقلی به نام واحد فوق برنامة معاونت دانشجویی برگزار می
شود.
دفتر هیئت علمی
بدون
تردید ، استواری، پویایی و حیثیت علمی هر دانشگاهی در گرو وجود استادان با
ایمان ، اندیشمند و فرزانه ای است که در عرصة تعلیم و تربیت و انتقال دانش
و معرفت ، خمیرة اندیشة دانشجویان را شکل می دهند و آنان را به سوی
دانایی و توانایی رهنمون می شوند.
دانشگاه علوم انتظامی طی سالیان اخیر، گام های مؤثر و خوبی را جهت تقویت کادر هیئت علمی، از طریق جذب و دعوت به همکاری
دانش آموختگان ممتاز دانشگاه ها ی معتبر کشور برداشته است.
در
این خصوص ، دفتر هیئت علمی دانشگاه با برقراری ارتباط و تعامل مداوم با
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق شده است تعداد قابل توجهی از اعضای
هیئت علمی را از طریق آن وزارتخانه ممیزی و جذب کند.
تلاش وافر و مؤثر اعضای هیئت علمی این دانشگاه در عرصه
فعالیت
های علمی و پژوهشی، و حضور با نشاط و پررنگ آنان در مجامع علمی و چاپ ده
ها جلد کتاب و انتشار تعداد چشمگیری از مقاله های تحقیقی در نشریات معتبر،
نمود و بازتابی از پویایی و توان علمی دانشگاه به شمار می آید.
تلاش های صورت گرفته در دفتر هیئت علمی، در فرایند هویت
بخشی
به اعضای هیئت علمی و اهمیت دادن به گروه های آموزشی و ایجاد بستر و
انگیزه های لازم برای ارتقای علمی استادان و مربیان، نشانگر تحول کیفی
آموزش و تولید دانش است و چشم انداز و آیندة روشنی را برای اعتبار و
جایگاه ممتاز دانشگاه علوم انتظامی در نظام آموزشی و دانشگاهی کشور نوید
می دهد.
اداره تربیت بدنی
دانشگاه
علوم انتظامی علاوه بر توجه خاص به ارتقای سطح علمی دانشجویان، وظیفه
افزایش توان بدنی و ورزیدگی جسمانی آنان را نیز به عهده دارد. لذا نظر به
اهمیت موضوع، اداره تربیت بدنی دانشگاه به عنوان یک واحد مستقل راه اندازی
شد تا ضمن توجه به ورزش دانشجویان، موجب شود که آنان پس از فراغت از تحصیل
در دانشکده ها و مراکز آموزش عالی ورزیدگی و توان جسمی بالایی جهت انجام
مأموریت های محوله ناجا را داشته باشند. در این راستا تربیت بدنی دانشگاه
فعالیت های چشمگیری جهت راه اندازی
تیم های مختلف ورزش عمومی و تخصصی پلیس (کاراته، جودو،
تکواندو،
دفاع شخصی، شنا، کشتی، کوهنوردی و اسکی) داشته است به طوری که این تیم ها
همواره در سطح ناجا، نیـروهای مسلح و مسابقات سراسری کشـوری و بین المللی،
به یکی از مقام های اول تا سوم دست یافته اند.
اجرای حرکات نمایشی ورزشکاران
تربیت
بدنی دانشگاه با هماهنگی گروه علمی - آموزشی تربیت بدنی عـلاوه بر ارائة
دروس عمـومی که در کلیـه دانشـکده ها تـدریس می شود، نسبت به انجام
تحقیقات ورزشـی اهتمام داشته
و در جهت تخصصی و علمی شدن ورزش در سطح
دانشگاه فعالیت می نماید که این امر علاوه بر سلامتی جسمی و روانی
دانشجویان، در افزایش کارآیی و ایجاد روحیه نشاط و شادابی آنان سهم به
سزایی دارد.
از طرفی ادارة تربیت بدنی از ورزش صبحگاهی کلیة کارکنان
دانشگاه غافل نبوده و ضمن برنامه ریزی و اجرای ورزش صبحگاهی به مدت سه روز
در هفته، در انجام و اجرای کلیه آزمون های ورزشی و تست جسمانی سالیانه
کارکنان دانشگاه فعال است.
آشنایی بیشتر با نظام آموزشی دانشگاه علوم انتظامی
در
حال حاضر در نظام آموزشی دانشگاه علوم انتظامی ، به جز مقطع کارشناسی ارشد
فرماندهی و مدیریت انتظامی (دافوس) چهارده رشته تحصیلی وجود دارد که
عبارتند از: انتظامی، کشف جرایم، اطلاعات، حفاظت اطلاعات، راهور (راهنمایی
و رانندگی)، مرزبانی، عملیات انتظامی دریایی، مدیریت (امور اداری)،
حسابداری دولتی، آماد و پشتیبانی، مهندسی عمران، مخابرات، مهندسی رایانه و
موسیقی نظامی. هر کدام از رشته های مقطع کارشناسی دارای گرایش های گوناگون
هستند ولی رشته های مقطع کاردانی گرایش خاصی ندارند. تعداد واحدهای درسی و
ساعات کلاس ارائه شده به هر کدام از رشته های مزبور در مقاطع کاردانی
وکارشناسی به شرح جدول ذیل است. البته منظور از دروس عمومی دانشگاه، دروس
عمومی مصوب برای همة دانشگاه ها؛ دروس پایه، دروس مشترک بین کلیة رشته ها
و گرایش های دانشگاه علوم انتظامی؛ دروس اصلی، دروس مشترک بین کل گرایش
های یک رشته؛ و دروس تخصصی، دروس مختص به یک گرایش تحصیلی است. دروس
مقدماتی نیز شامل قرآن، احکام، بهداشت، آمادگی جسمانی ، آیین نامه ها، آیین نگارش ها، ش.م.هـ، اردوگاه و رزم انفرادی است.
مرکز اینترنت دانشگاه
بنابراین برای دانشجویان مقطع کارشناسی جمعاً 145 واحد واز 3029 تا 3182 ساعت و برای مقطع کاردانی جمعاً 73 واحد و 1685 ساعت کلاس منظور شده است. از طرفی برای فراگیران 23 واحد دروس عمومی و 30 واحد دروس تخصصی و حدود 400 ساعت دروس مهارتی در نظر گرفته شده است که در قالب 1600 ساعت کلاس درس ارائه می شود.
مقطع دوره |
کاردانی |
کارشناسی |
|
مقدماتی |
ساعت |
240 |
240 |
|
واحد |
10 |
10 |
عمومی |
ساعت |
204 |
391 |
|
واحد |
11 |
20 |
پایه |
ساعت |
357 |
613 |
|
واحد |
11 |
32 |
اصلی |
ساعت |
884 |
1003 |
|
واحد |
41 |
46 |
تخصصی |
ساعت |
- |
از 782 تا 935 |
|
واحد |
- |
37 |
برداشتن لایههای پوست سابقه
عمل پیلینگ یا همان لایهبرداری پوست به قرنها قبل برمیگردد. مصریان
باستان با استفاده از روغن و نمک و بعضی مواد خاص پوست خود را لایهبرداری
میکردند. هندیان قدیم نیز با استفاده از سنگپا سطح پوست را تراش
میدادند. در واقع مادربزرگهای ما نیز با استفاده از «سفیدآب» به صورت
مکانیکی عمل پیلینگ را انجام میدادند. اما امروزه انواع کرمها و
لوسیونهای لایهبردار با نامهای مختلف وارد رقابت تجاری شدهاند که به
روش شیمیایی عمل لایهبرداری پوست را انجام میدهند و در این میان جراحی
پیلینگ نیز حرفهایی برای گفتن دارد...
لایهبرداری پوست به سه روش انجام میشود: پیلینگ شیمیایی مکانیکی و لیزری. در
پیلینگ شیمیایی لایهبرداری از سطح پوست با استفاده از مواد شیمیایی انجام
میشود. کرمهای حاوی مواد شیمیایی مثل آلفا هیدروکسی اسید ()AHA و فنل
و غیره امروزه در داروخانهها و مراکز فروش لوازم آرایشی بهداشتی عرضه
میشوند که به صورت موضعی روی پوست مالیده میشوند و بتدریج پوست را
پوسته پوسته میکنند. به این ترتیب لایههای زیرین پوست تحریک شده و
پوستسازی میکنند. چرا لایهبرداریها پیشنهاد میشوند؟ متخصصان پوست به دلایل متفاوتی لایهبرداری را به بیمارانشان پیشنهاد میکنند. تخریب پوست از سطح تا عمق باتوجه به اینکه در عمل پیلینگ چه ضخامتی از پوست
تخریب میشود سه نوع پیلینگ میتوان قائل شد. پیلینگ سطحی که تمام یا
قسمتی از اپیدرم برداشته میشود، پیلینگ متوسط و پیلینگ عمیق که بیشتر
ضخامت درم را تخریب میکند. عوارضی که در کمین هستند مشابه هر عمل پزشکی دیگر، انجام پیلینگ نیز بدون
عارضه نیست و احتمال مشکلات خفیف تاحدی برای آن وجود دارد. بنابراین برای
به حداقل رساندن عوارض این عمل انتخاب روش صحیح و مراقبتهای دقیق و به
کار بستن تمامی توصیههای پزشکی ضروری است . در واقع کسانی که احتمال
بهترین جواب و کمترین عوارض جانبی را داشته باشند کاندیدای عمل پیلینگ
هستند. مثلا افراد سفیدپوست نتیجه بهتری از پیلینگ خواهند گرفت و در افراد
سبزهرو احتمال پیدایش لکهای پوستی پس از پیلینگ وجود دارد که تدابیر خاص
پزشک و رعایت توصیههای دقیق پزشک توسط بیمار را میطلبد. پس از پیلینگ تا
6 ماه باید از تابش نور مستقیم آفتاب دوری کرد و در صورت قرارگرفتن در
معرض آفتاب از کرمهای ضد آفتاب قوی استفاده کرد. اگر بیمار روزی 20 دقیقه
در معرض آفتاب قرار گیرد، حتی در صورت استفاده از ضد کرم آفتاب هم ممکن
است دچار لکههای پوستی شود به همین علت عمل پیلینگ را بیشتر برای
پوستهای سفید و روشن به کار میبرند، حتی گاهی در افراد با پوست تیره
لکههای روشن ایجاد میشود که ممکن است به صورت دائمی باقی بماند. قرمزی
پوست به دنبال هر نوع پیلینگ نیز غیرقابل اجتناب است که با گذشت زمان
کمکم برطرف میشود. در پیلینگهای سطحی معمولا یک ماه، پیلینگ متوسط دو
ماه و پیلینگ عمیق سه ماه قرمزی پوست طول میکشد و در برخی افراد این
قرمزی ممکن است تا مدتهای طولانی پایدار بماند. شاید بدترین عارضه پیلینگ
بهجای ماندن «اسکار» یا همان جای زخم باشد که به دنبال پیلینگهای متوسط
یا عمیق ممکن است ایجاد شود. البته این عارضه شاید با گذشت زمان و
ماساژهای پوست بهبود پیدا کند ولی در مورد اسکارهای بدشکل باید دست به
دامان لیزر یا داروهای مخصوص شد. یک لایهبردار طبیعی مواد لازم: ماست: 2 قاشق
غذاخوری، رنده پوست پرتقال: 2 قاشق غذاخوری، آرد جوانه گندم: یک قاشق
غذاخوری، روغن بادام: یک قاشق غذاخوری، آب پیاز: یک قاشق غذاخوری. دکتر شیرین فرجی گودرزی |
|
ERCP
کوتاه شده عبارت Retrograde Cholangiopancreatography Endoscopic است.
endoscopic به استفاده از آندوسکوپ در این روش برمیگردد. آندوسکوپ لوله
نازکی است که در انتها به یک دوربین و لامپ مجهز است. با آناتومی منطقه آشنا شوید برای این که بدانید ERCP چگونه کار میکند، بهتر
است ابتدا درباره مجاری صفراوی و لوزالمعده بیشتر بدانیم. صفرا مادهای
است که توسط کبد ساخته میشود و در هضم و جذب چربیها موثر است. صفرا توسط
کیسه صفرا ذخیره و هنگام غذا خوردن مجاری صفراوی خارج شده و در نهایت از
راه یکی از مجاری خروجی لوزالمعده وارد دوازدهه میشود. از طرف دیگر
آنزیمهایی که در لوزالمعده تولید شدهاند نیز توسط دو مجرا از لوزالمعده
خارج میشوند و در همین قسمت به دوازدهه میریزند. آسیبهای وارد شده به
لوزالمعده و مجاری صفراوی در بیشتر مواقع توسط ERCP تشخیص داده شده و
درمان میشوند. به عنوان مثالERCP در مواقعی که سنگ یا تومور موجب تنگی
یا انسداد مجاری صفراوی میشود، موثر است. ERCP در موارد زیر استفاده میشود: - سنگهای صفراوی که در مجرای صفراوی اصلی به دام افتاده باشند. پیدا کردن راهحل برای مشکلات صفراوی ERCP را میتوان به صورت سرپایی یا بستری انجام
داد. این روش 2040 دقیقه طول میکشد. در این مدت فشار خون، نبض و سطح
اکسیژن خون بدقت بررسی میشود. یک ماده بیحسکننده به شما تزریق میشود
که احساس خوابآلودگی میکنید، اما بیهوش نخواهید شد. برای انجامERCP
آندوسکوپ از طریق دهان وارد میشود و تا دوازدهه پیش میرود طوری که بتوان
محل ورود مجرای صفراوی مشترک به دوازدهه را مشاهده کرد. از آندوسکوپ نترسید ERCP نیاز به جراحی را مرتفع میکند. بسته به
وضعیت بیمار و نوع روشی که به کار گرفته میشود، خطر عوارضERCP از 10 5
درصد متغیر است. در موارد معدود عوارض شدید منجر به بستری طولانی مدت
میشود. التهاب خفیف تا شدید لوزالمعده شایعترین عارضهERCP است و نیاز
به اقدامات بیمارستانی دارد و حتی ممکن است منجر به جراحی شود. به دنبال
برداشتن سنگ یا لولهگذاری ممکن است خونریزی رخ دهد که معمولا خودبهخود
متوقف میشود اما اگر خونریزی ادامه یابد، ممکن است بیمار نیازمند تزریق
خون شود. سوراخ شدگی دیواره روده یا مجرای صفراوی یکی از عوارض نادرERCP
است. عفونت بخصوص هنگام انسداد مجرای صفراوی میتواند رخ دهد. حساسیت به
داروهایی که در طول فرآیند ERCP مورد استفاده قرار میگیرند از عوارض
دیگرERCP است که معمولا خفیف و گذراست. آینده ERCP محققان در تلاشند ERCP را با آندوسکوپ التراسوندی
ترکیب کنند. با انجام این کار پزشک میتواند با اولتراسوند و بدون تزریق
ماده حاجب محل سنگ را تشخیص دهد. درمان تومورها میتواند به کمک روش
فوتودینامیک انجام شود. به اینصورت که کانترنورانی لیزر از طریقERCP وارد
محل تومور میشود. در حال حاضر از این روش بندرت استفاده میشود. فناوری
استنت گذاری نیز در حال توسعه است و استنتهای قابل جذب در حال گسترش
هستند. محققان در حال کاهش سایز اسکوپها هستند که راحتی بیشتری را برای
بیمار فراهم میکند و همچنین برای پزشکان دسترسی به محل مورد نظر راحتتر
خواهد شد.
retrograde به معنی خلاف جهت است و جهتی را که ماده حاجب توسط آندوسکوپ وارد مجرا میشود، نشان میدهد.
cholangiopancreatography هم به فرآیند تصویربرداری با اشعه X از مجاری صفراوی و لوزالمعده گفته میشود.
- انسداد مجرای صفراوی
- درد بالای شکم با علت نامشخص بخصوص اگر همراه با زردی پوست و تیره شدن رنگ ادرار همراه باشد.
- سرطان مجاری صفراوی یا لوزالمعده
- التهاب لوزالمعده (پانکراتیت)
مواردی که قبل ازERCP باید به آنها توجه کنید:
- 6-8 ساعت پیش ازERCP ناشتا باشید.
- پزشک را در جریان داروهایی که مصرف میکنید قرار دهید، بخصوص داروهای ضدانعقادی مانند آسپیرین.
- حساسیتهای دارویی خود را با پزشک در میان بگذارید، بویژه حساسیت به آنتیبیوتیک و ضددرد.
- دستوراتی را که پزشک به شما میدهد با دقت اجرا کنید.
سپس یک لوله
باریک از طریق آندوسکوپ پایین فرستاده میشود که ماده حاجب را به داخل
مجرای لوزالمعده یا مجرای صفراوی تزریق میکند. بعد از آن با استفاده از
اشعه X از مجاری پوشیده از ماده حاجب عکسبرداری میشود. بدین ترتیب
گشادی، تنگی یا انسداد مجاری مشخص میشود. برخی از اختلالاتی که طی ERCP
تشخیص داده میشوند، در همان لحظه قابل درمانند. مثلا سنگهای مجاری
صفراوی یا لوزالمعده را میتوان بلافاصله خارج کرد. در موارد تنگی یک لوله
پلاستیکی یا فلزی()Stent به داخل مجرا فرستاده میشود تا مجرا باز نگه
داشته شود یا یک برش توسط الکتروکوتری (گرمای الکتریکی) ایجاد میشود تا
تنگی برطرف شود.
اگرERCP را سرپایی انجام دادهاید، باید آنقدر
تحت نظر بمانید تا پزشک شما را مرخص کند. گاهی اوقات لازم میشود بعد
ازERCP بستری شوید. به علت خوابآلودگی نباید بعد ازERCP رانندگی کنید.
پزشکتان به شما خواهد گفت که چه وقت میتوانید غذا خوردن را شروع کنید،
ولی معمولا چند ساعت بعد ازERCP غذا خوردن مانعی ندارد.
این موارد را به یاد داشته
باشید که به علت استفاده از هوا درERCP ، ممکن است تا مدتی نفخ داشته
باشید و گاز دفع کنید. همچنین تغییر در مدفوع مانند شل شدگی غیرعادی نیست،
ولی اگر متوجه خونریزی از مقعد یا مدفوع تیره شدید، به پزشک مراجعه کنید.
علاوه بر آن در صورت استفراغ، درد شدید شکمی، ضعف و خوابآلودگی و تب نیز
پزشک را مطلع کنید.
فناوری دیگری که در حال بررسی و آزمایش روی حیوانات است،
استفاده از (OCT )Optical Cohesive Tomography است. از این طریق میتوان
تصاویری با کیفیت بالا با استفاده از فیبرهای نورانی کوچک که از طریق
کانال اسکوپ وارد میشود ایجاد کرد.
ترمیم استخوان به کمک کرمها کرمهایی
موسوم به «کرمهای قلعه شنی» وجود دارند که در کنارههای ساحلی شنی
دریاها، زندگی جالب توجهی دارند تا آنجا که گفته میشود زندگی آنها قوای
تخیل و آیندهنگری دانشمندان را تحریک کرده تا با الهام گرفتن از ساختار
زندگیشان، تحولی نوین در دانش پزشکی جهان ایجاد کنند. این
کرمها با استفاده از چسب مخصوص خود، شنهای ساحلی و پوستهای که دارند،
خانههای لولهای شکلی ایجاد میکنند که از حیث استحکام مثالزدنی هستند.
اکنون مهندسان زیستشناسی دانشگاه یوتا موفق به ارائه نسخه ترکیبی از این
چسب فوقالعاده مستحکم شدهاند و امیدوارند در آیندهای نه چندان دور از
آن برای ترمیم استخوانها، مفاصل و حتی استخوانهای در هم خرد شده صورت
استفاده کنند. سعید حسینی |
منبع ضمیمه سیب جام جم |
کپسولهایLED
خورشیدی قابل شارژ در آیندهای نهچندان دور به عنوان یکی از ابزارآلات
کاربردی در مواقع اضطراری به کار گرفته خواهند شد.
به عقیده محققان
استفاده از این کپسول که فناوری آن هنوز در مرحله ارائه ایده است میتواند
تحولی نوین در صنعت تولید سیستمهای اضطراری ایجاد کند / منبع: capsuli
برخورد صاعقه با ساختمان times در نیویورک / منبع: reuters
شرکت Nike عینکهایی را تولید کرده که میتوانند محیط دید را 180 درجه گسترش دهند.
این عینک که از فناوری لنزهای فرسنل در دو طرف خود استفاده میکنند / منبع: tuvie
زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان لازم
آب: 5/1 پیمانه.
طرز تهیه: پیاز و سیر را ریز خرد کنید و در روغن زیتون تفت دهید تا سبک شوند و به رنگ طلایی درآیند، سپس زردچوبه و سبزیهای خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت بدهید. ماهی را به آن اضافه کنید. بهتر است ماهی را به قطعات متوسط (بسته به ذائقه خودتان) تقسیم کنید و پس از تفت دادن داخل سبزی و پیاز و سیر، به آن ربگوجه و فلفل و نمک را اضافه کنید. تمبرهندی را در آب گرم حل کنید و بجوشانید و پس از این که از صافی رد کردید، آب آن را به ماهی اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا کاملا جا بیفتد.
نکات تغذیهای
این غذا یکی از غذاهای سنتی مردم جنوب کشورمان است که همراه با پلو سرو میشود. ماهی علاوه بر آن که یک غذای پروتئینی مقوی است، سرشار از روی و آهن است. مصرف ماهی به عنوان غذای دوستدار قلب باعث کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی و انبساط رگهای خونی میشود. ایکوزانوئیدهای موجود در ماهی نوعی چربی هستند که علاوه بر آن که باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی میشوند، در بهبود فرآیندهای التهابی بدن مثل التهاب رگهای خونی، التهاب مفاصل که منجر به درد و خشکی مفاصل میشود و پیشگیری از سرطانها مفید هستند.
محققان دریافتهاند، کسانی که حداقل یکبار در هفته ماهی مصرف میکنند حدود 60 درصد کمتر از دیگران به بیماری آلزایمر مبتلا میشوند. آنها معتقدند اسیدهای چرب موجود در مغز با اسیدهای چرب موجود در گوشت ماهی، شباهت بسیاری به یکدیگر دارند.
ماهی تازه را از ماهی کهنه تشخیص دهیم: ماهی تازه ظاهری درخشنده و آبشش قرمز دارد. آبشش ماهی تازه ماده لزج ندارد و براحتی کنده نمیشود. دهان ماهی تازه بسته است و فلسهای محکم، درخشان و براق دارد.
اگر ماهی تازه را در آب بیندازیم، در آب فرو میرود در حالی که ماهی مانده و کهنه در آب شناور میماند. چشم ماهی تازه شفاف، روشن و درخشان است و کدر و فرورفته نیست.
یادتان باشد اگر سرپوش آبشش ماهی باز است ماهی تازه نیست؛ زیرا در ماهی تازه سرپوش آبشش کاملا برجسته و بسته است.
لادن هومند
همچنین از طریق این سایت قادر خواهید بود با افراد دیگری که وضعیت مشابه شما را دارند، در مورد یک رژیم غذایی صحبت کنید و از تجربیات آنها در زمینه به کار بستن یک رژیم غذایی خاص، استفاده کنید.
همچنین از طریق این سایت میتوانید سوالات خود را در زمینه رژیم غذایی مطرح کنید تا توسط متخصصان تغذیه پاسخ داده شود. شما میتوانید به سوالات قبلی که توسط دیگران پرسیده شده است نیز دسترسی داشته باشید. علاوه بر آن، این سایت رژیمهای غذایی را برای خانمها، آقایان و کودکان به طور جداگانه دستهبندی کرده است.
پس در صورتی که به دنبال رژیم غذایی مناسب خود میگردید، حتما سری به این سایت بزنید.